Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt
Ami Cooper har i sin avhandling kritiskt granskat konstruktionen av grundskolans demokratiuppdrag och vilka konsekvenser den får för lärarsubjektet.
Ami Cooper
Professor Hector Pérez Prieto, Karlstads universitet Lektor Joakim Larsson, Karlstads universitet
Professor Kerstin von Brömssen, Högskolan Väst.
Karlstads universitet
2019-09-13
Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt
School as a Democracy Project : A Poststructural Discourse-Theoretical Analysis of Schools’ Democratic Mission and Teacher Subjects
Institutionen för pedagogiska studier
Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt
I många demokratiska samhällen har skolan ett ansvar att förbereda unga människor för sin roll som demokratiska medborgare. En vanlig utgångspunkt tas i att utbildning om, genom och för demokrati är avgörande för demokratins fortlevnad. I en tid där högerpopulistisk retorik, desinformation och hot mot folkvalda hör till vardagen förefaller det viktigare än någonsin att utbilda för demokrati.
Avhandlingens syfte är att kritiskt granska konstruktionen av grundskolans demokratiuppdrag och vilka konsekvenser den får för lärarsubjektet. Baserat på de politiska filosoferna Ernesto Laclaus och Chantal Mouffes poststrukturella teorier om diskurs, hegemoni och radikal demokrati konstrueras ett ramverk för att analysera ett urval av nationella utbildningspolitiska texter mellan 2009 – 2018.
Tidigare forskning visar att debatten om det demokrati- och medborgarfostrande uppdraget närmar sig en marknadsliberal position och flera diskurs- eller textanalytiska studier indikerar diskurser och språkbruk som influerats av nyliberal ideologi. Resultatet från studien visar hur uppdraget tar form i relation till mål- och resultatstyrning, dokumentation och kvalitetssäkring där demokratiuppdraget tar form som en del av ett managementperspektiv. En särskild form av styrning i skärningspunkten mellan en juridisk reglering av mellanmänsklig samvaro, deliberativa samtalskvaliteter och betoningen av konsensus resulterar i att demokratiuppdraget konstrueras som den kränkningsfria skolan.
Avhandlingens bidrag består i att ställa nya frågor om skolans demokratiuppdrag och belysa hur uppdraget tillskrivs mening och vilka konsekvenserna av detta blir.