Hoppa till sidinnehåll

Skall jag gå, eller är det bättre att jag väntar? – förutsättningar för barns toalettbesök i skolan

Publicerad:2009-05-14
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Barbro Lundblad

Handledare

Professor Anna-Lena Hellström, Göteborgs universitet

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2009-06-11

Titel (se)

Skall jag gå, eller är det bättre att jag väntar? – förutsättningar för barns toalettbesök i skolan

Institution

Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Skall jag gå, eller är det bättre att jag väntar? – förutsättningar för barns toalettbesök i skolan

Syn och luktintryck på toaletten samt osäkerhet och otrygghet under toalettbesök är huvudsakliga skäl till att barn undviker att gå på toaletten i skolan.

Lärares inställning är att barn ska gå på toaletten när de behöver eller vill men använder regler som försvårar för barn när de behöver göra toalettbesök under lektionstid.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev