Shaped for beauty: Vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry
Hur produceras yrkesmässiga och könade subjekt i skönhetsbranschens yrkesutbildningar? Det är en av frågorna som Eleonor Bredlöv utforskar i sin avhandling.
Eleonor Bredlöv
Professor Andreas Fejes, Linköpings universitet Susanne Köpsén, Linköpings universitet
Professor Elisabet Öhrn, Göteborgs universitet
Linköpings universitet
2018-09-14
Skapad för skönhet : Yrkesmässiga och könade subjektiviteter i privat utbildning för skönhetsbranschen
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande
Skapad för skönhet : Yrkesmässiga och könade subjektiviteter i privat utbildning för skönhetsbranschen
Syftet med avhandlingen var att svara på frågan: Hur produceras yrkesmässiga och könade subjekt i skönhetsbranschens yrkesutbildningar? Foucault och poststrukturalistisk feministisk teori användes för att svara på denna fråga i fyra artiklar där materialet bestod av rekryterings- och marknadsföringsmaterial gällande skönhetsutbildningar, intervjuer med hud- och spaterapeutstudenter samt observationer av praktiska lektioner i hud- och spaterapeututbildning. Dessa utbildningsarrangemang är nära sammanbundna med branschens ekonomiska sektor, men är outforskade till hög grad. Olika aspekter av subjektivitetsskapande undersöks i artiklarna: Den första artikeln visar hur den potentiella skönhetsstudenten skapas genom ansvariggörande och individualiserande processer i rekrytering; Den andra artikeln visar hur en vetenskaplig och omvårdnande professionell framträder; Den tredje artikeln visar hur hud- och spaterapeutstudenter lär sig lägga an en kritisk blick på kroppar; Den fjärde artikeln visar hur hud- och spaterapeutstudenter produceras som emotionella arbetare och lärande med utgångspunkt i Hochschilds begrepp ”emotional labour”. Resultaten i artiklarna visar hur (medicinsk) vetenskaplig kunskap blir en resurs när den professionella hud- och spaterapeuten produceras, vilket mobiliserar makt- och genusrelationer och osynliggör samtidigt andra typer av kunskaper. Relationella och omvårdnande aspekter av detta arbete och lärande framträder emellertid genom de sätt som bredare femininitetsdiskurser tas upp och mobiliseras när studenterna produceras som professionella.