Hoppa till sidinnehåll

Self-efficacy, Motivation and Approaches to Studying: A longitudinal study of Y and how engineering students perceive their studies and transition to work

Publicerad:2009-09-29
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Tomas Jungert

Handledare

Edvardsson Stiwne, Docent

Opponent

Elinor Noel Entwistle, Professor emeritus Lars Owe Dahlgren,Professor

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2009-09-25

Titel (eng)

Self-efficacy, Motivation and Approaches to Studying: A longitudinal study of Y and how engineering students perceive their studies and transition to work

Abstrakt

Syftet med avhandlingen är att utforska fyra studentkohorters erfarenheter från deras första termin till ett år efter deras examen, med fokus på hur de upplever sina möjligheter att påverka sina studieförhållanden samt erfarenheter av att bli anställningsbara. Avhandlingen baserar sig på en longitudinell studie. Datainsamlingen från studenter på Civilingenjörsprogrammet för Teknisk fysik och elektroteknik påbörjades första terminen och pågick årligen till ett år efter att de tagit examen och bestod av frågeformulär och intervjuer. Resultaten visar att studenternas upplevelser av sina möjligheter att påverka sina studieförhållanden är relaterade till deras självtillit (self-efficacy) och motivation; de strategier som de använder och de studieansatser som de antar. Studenter antar en adaptiv studieansats, baserad på uppfattningen att programmet ska vara krävande och att studenter ska acceptera och anpassa sig till programmets förhållanden; en kritisk studieansats, baseras på uppfattningen att svåra studieförhållanden är negativa efter som de gör det svårt för studenten att reflektera över det som studeras; eller en kooperativ studieansats, baserad på uppfattningen att samarbete med studiekamrater är viktigt. Kvantitativa resultat visar att årskullar som läser projektbaserade kurser samarbetar mer med studiekamrater än årskullar som läser konventionella kurser. Vidare upplevde studenter med flest projektbaserade kurser arbetsbelastningen och det sociala stödet på andra vis än övriga studenter. Den sista studien om studenters övergång till arbetsliv visade att årskullar som läser projektbaserade kurser känner sig mer redo att börja arbeta än årskullar som läser konventionella kurser. De övergripande resultaten visar att det är viktigt att integrera psykologiska, sociala och individuella sätt att tolka studenters erfarenheter av sina studier och övergång till arbetslivet.

Self-efficacy, Motivation and Approaches to Studying: A longitudinal study of Y and how engineering students perceive their studies and transition to work

The aim of this thesis is to explore the experiences of four cohorts of students from their first semester until one year after graduation, with the focus on how they perceive their opportunities to influence their study conditions transition to work. The study has a longitudinal design. Data collected from students in a MSc programme in engineering started in the first semester and continued yearly until one year after graduation and consisted of questionnaires and interviews. Results indicate that students perceptions of their opportunities to influence their study conditions is related to their self-efficacy and motivation; strategies they use and approaches to studying they adopt. Students adopt an adaptive approach, based on the perception that the programme is supposed to be demanding and that students should accept and adapt to the conditions of the programme; a critical approach, based on the perception that difficult conditions are negative because they make it hard to reflect on what is studied; or a cooperative approach, based on the perception that cooperation with peers is important. Quantitative results show that cohorts who studied project-based courses cooperate significantly more with peer students than cohorts who study in conventional courses. Students with most project based courses experienced workload and social support in different ways than other students.The final study on students transition to work show that students who study in many project-based courses are more prepared to work than students who study conventional courses. The overall findings indicate that it is important to integrate psychological, social and individual ways of interpreting the student experiences of their studies and transition to work.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev