Relationships between models used for teaching chemistry and those expressed by students
Hur används olika modeller i kemiundervisningen på gymnasienivå? Den frågan behandlar Karina Adbos avhandling. Syftet med studien var att utforska förhållandet mellan formellt introducerade undervisningsmodeller och elevers tolkningar av dessa.
Karina Adbo
Susanne Wikman
Shu-Nu Chang-Rundgren, professor (Karlstad University)
Linnéuniversitetet
2012-03-30
Relationships between models used for teaching chemistry and those expressed by students
Fakultetsnämnden för naturvetenskap och teknik, Institutionen för naturvetenskap, NV
Abstrakt
Denna avhandling behandlar användning av olika modeller i kemiundervisningen på gymnasienivå. Syftet med studien var att utforska förhållandet mellan formellt introducerade undervisningsmodeller och elevers tolkningar av dessa. Studien utfördes som en longitudinell intervjustudie, där materia låg i fokus för intervjudiskussionerna. Resultaten visar att de kemiska modeller som introducerades för eleverna som deltog i denna studie inte var tillräckliga för att skapa ett sammanhängande ramverk för beskrivning av materia i dess olika tillstånd, fasövergångar respektive kemisk bindning. I stället använde eleverna sig av ramverk som byggde på elektronrörelser, antropomorfism och i ett fall ett mekaniskt ramverk byggt på gravitation och partiklar mindre än elektroner. Resultaten visar på vikten av att presentera ett logiskt och sammanhängande ramverk för kemiska interaktioner och att mer forskningsfokus behöver läggas på kemiska modeller och deras användning.
Relationships between models used for teaching chemistry and those expressed by students
This thesis is focused upon chemistry as a school subject and students’ interpretations and use of formally introduced teaching models. To explore students’ developing repertoire of chemical models, a longitudinal interview study was undertaken spanning the first year of upper secondary school chemistry. Matter in its different states was selected as the target framework for this study. The results presented are derived from both generalisations of groups of students as well as a case study describing an individual learner’s interpretation of formal content. The results obtained demonstrated that the formal teaching models provided to the students included in this study were not sufficient to afford them a coherent framework of matter in its different states or for chemical bonding. Instead, students’ expressed models of matter and phase change were to a high degree dependent on electron movement (Paper I), anthropomorphism (Paper II) and, for one student, a mechanistic approach based on small particles and gravitation (Paper III). The results from this study place focus on the importance of learners’ prior learning (previous experiences) and the need to develop a coherent framework of formal teaching models for the nature of matter and phase change.