Hoppa till sidinnehåll
Matematik

Practice beyond technology when programming and mathematics teaching converge

Publicerad: 2024-01-19
Uppdaterad: 2024-03-21

Ana Fuentes Martinez har undersökt hur programmering och matematikundervisning förenas i närvaro av en reviderad kursplan för matematik i gymnasieskolan.

 

 

Författare

Ana Fuentes Martinez

Handledare

Professor Lars Svensson, Högskolan Väst

Opponent

Professor Anders Mørch, Universitetet i Oslo

Disputerat vid

Högskolan Väst

Disputationsdag

2024-02-02

Abstrakt

Denna avhandling undersöker hur programmering och matematikundervisning förenas i närvaro av en reviderad kursplan för matematik på gymnasiet. Fokus ligger på strategier som myndigheterna införde, hur lärare taktiskt navigerade de spänningar och motsägelser som uppstod i deras undervisning, och hur dessa taktiker senare konsoliderades i praktiken.

Två taktiska tillvägagångssätt blev tydliga när lärare började integrera programmering i matematik: Dual undervisning och sammanvävd programmering. Lärarens användning av duala undervisningsmetoder eller sammanvävd programmering var olika taktiker som formades av och som respons på villkoren i den nya läroplanen samt deras egna preferenser och syn på studenternas lärande. Dessa två taktiker avslöjar olika ontologiska åtaganden i förhållande till de strategier som representeras i styrdokumenten.

Successivt utvecklades de omgivande villkoren och gav upphov till ny undervisningspraxis. En andra omgång av intervjuer avslöjade hur senare reformer och nya insikter förändrade lärarnas praxis över tid. Lärarnas ursprungliga beslut både bekräftas och finslipas med nya erfarenheter och reflektioner. Andra taktiker behöver uppdateras, medan vissa kasseras. Processen mot en etablerad matematikundervisning med programmering ilustreras i relevanta kategorier där det framträder hur förändringen sker via bejakandet av programmering som praxis snarare än teknologi.

Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Kartläggningen i matematik leder lärarna fel

2024-08-20
Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. "I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Tidig och intensiv insats hjälper elever att lära sig läsa och räkna

2024-11-26
Att lära sig läsa och räkna hör i början på lågstadiet till grundläggande färdigheter. Vissa elever kämpar med att tillägna sig dessa färdigheter. Forskaren Hanna Lindström-Sandahl har utvecklat och utvärderat specialpedagogiska undervisningsprogram som kan göra stor skillnad för elever som visar tidiga svårigheter med att läsa och räkna.
Nyhetskategorier

Rektorn bekräftar: Barn på vår skola utsatta

2024-04-09
En man är anställd på en skola i Blekinge begärs häktad för flera våldtäkter mot barn. Mannen är häktad för barnpornografibrott och begärs nu häktad för åtta fall av våldtäkt mot barn och fem fall av sexuellt övergrepp mot barn. Rektorn på skolan berättar att två av barnen som utsatts för något av dessa brott…
Forskning och utveckling kategorier

Utmaningar när programmering ska integreras i matematikundervisningen

2024-02-06
Hur navigerade gymnasielärarna genom de utmaningar som uppstod när programmering skulle integreras i matematikundervisningen? Det har Ana Fuentes vid Högskolan i Väst forskat i, och presenterar resultaten i en ny avhandling. Där lyfter hon hur programmeringsreformen utvecklades och hur lärarna hanterade de hinder och motsägelser som uppstod när kursplanen ändrades.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.