Power, positionings and mathematics – discursive practices in mathematics teacher education. Climbing Lion’s Head
Blivande matematiklärare har ett starkt fokus på att utveckla kunskaper i matematik och om undervisning i matematik. Samtidigt bromsas studenterna av negativa faktorer som institutionella strukturer och rädsla för att inte räcka till språkligt, visar Kicki Skogs avhandling.
Kicki Skog
Fil dr Annica Andersson samt Professor Astrid Pettersson
Professor David Wagner, University of New Brunswick, Canada
Stockholms universitet
2014-06-17
Power, positionings and mathematics – discursive practices in mathematics teacher education: Climbing Lion’s Head
Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Abstrakt
Detta är en etnografisk studie inifrån matematiklärarutbildningen i Sverige. Ansatsen möjliggjorde att studera lärarutbildningen från studenternas perspektiv. Jag fokuserade hur diskursiva maktrelationer påverkade vad blivande matematiklärare uttryckte som viktigt och angeläget under två år av sin utbildning. Jag tog en sociopolitiskt teoretiskt ansats för att förstå diskurser, makt och positionering som dynamiskt relaterade begrepp. Detta möjliggjorde att analys av flera aspekter simultant och också att illustrera hur flyktiga fenomen kunde framträda och försvinna.
Resultaten visar att matematikdidaktikdiskursen och matematikdiskursen är öppna och mångfacetterade och att de möjliggör empowered positionering. Språkdiskursen och den institutionella diskursen däremot, är smalare och mer begränsande. Dessa begränsningar påverkar studenternas möjligheter att positionera sig genom empowerment i de mer öppna diskurserna. Denna begränsning kan leda till att kärnan i utbildningen, matematik och matematikdidaktik, skyms av ”sanningar” som inte tillåts utmanas.
Studien visar ett behov av fortsatt forskning om hur studenters möjligheter att påverka utbildningen kan öka, samt att sälla frågor som varför utbildningen är utformad som den är och vem som har nytta av denna struktur.
Power, positionings and mathematics – discursive practices in mathematics teacher education: Climbing Lion’s Head
This is an ethnographic study from within mathematics teacher education in Sweden. A methodological insider approach enabled to view teacher education from the students’ perspectives, by focusing how discursive power-relations affected what becoming mathematics teachers brought forward as concerning during two years of education. I took a socio-political theoretical perspective and understood discourse, power and positioning as dynamically interrelated concepts, which allowed the analysis to foreground several aspects simultaneously and to illustrate elusive phenomena as they occurred and disappeared.
The results show that the mathematics education and mathematics discourses are open and multifaceted and reveal empowered positionings, whereas the language/culture and institutional discourses both are narrower and more constraining. These constraints, in turn, affect students’ possibilities to enact empowered positionings within the more open discourses. The core of education, that is mathematics and mathematics education, may therefore be obscured by discourses of “truths”.
The study shows a need for further research on how to strengthen students’ possibilities to influence their education, and to ask questions like why education is organised this way, and who benefits from that.