Hoppa till sidinnehåll

Pedagogiken i tiden: Om framväxten av nya undervisningsformer under tidigt 2000-tal

Publicerad:2006-05-31
Uppdaterad:2013-01-31

Konsekvensen av Kunskapsskolans organisering av verksamheten blir självreglerande elever och styrda lärare, säger Ylva Ståhle. Deras långtgående individualisering leder till att elever och lärare byter roller: eleverna förhåller sig självständigt till Kunskapsskolans centralstyrda system, medan lärarna får en underordnad roll som handledare. Hon säger att det på ett sätt är ganska paradoxalt att alla i skolan måste följa det centralstyrda konceptet, samtidigt som skolan lägger tonvikten på individualisering.

Författare

Ylva Ståhle

Handledare

Professor Ingrid Carlgren

Opponent

Professor Kirsti Klette, Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, Norge

Disputerat vid

LHS – Lärarhögskolan i Stockholm

Disputationsdag

2006-06-02

Titel (se)

Pedagogiken i tiden:
Om framväxten av nya undervisningsformer under tidigt 2000-tal

Titel (eng)

Pedagogy of today: On the development of new teaching methods during the early 2000´s. A case study of Kunskapsskolan

Institution

Institutionen för samhälle, kultur och lärande (LHS)

Pedagogiken i tiden:
Om framväxten av nya undervisningsformer under tidigt 2000-tal

Denna studie handlar om de nya pedagogiska verksamheterna som växer fram inom ramen för den avreglerande skolan i början av 2000-talet. Vilka idéer är det som styr arbetet? Hur formas verksamheten? Vad är det man försöker åstadkomma? Avhandlingens syfte är att utforska dessa pedagogiska praktiker i en av Sveriges största friskolor.

Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande och bygger på tjugo situerade samtal med sju skolledare. Centrala redskap i Kunskapsskolans verksamhet används som underlag för intervjuerna. Analyserna är kvalitativa och analysmetoden är bl a fenomenografisk.

Studien visar hur skolan genom centralt utformade redskap organiserar undervisningen och miljöer för lärande som man bygger upp i alla koncernens skolor. Undervisningen är starkt individorganiserad, där eleverna förväntas vara självstyrande och självkorrigerande och använda de redskap som erbjuds för sin egen lärogång. Lärarnas roll i relation till elevernas lärande bygger huvudsakligen på individuella handledarsamtal. Resultaten visar att de redskap som var avsedda att skapa frihet och kontroll för eleverna även skapar problem och hinder. De elever som inte lär sig använda redskapen har svårt att klara sig.

Även lärarnas arbete påverkas av de nya redskapen. I jämförelse med andra skolor måste lärarna underordna sig en pedagogisk modell och centralstyrd planering. Undervisningen planeras centralt i ämnesspecifika steg eller ämnesintegrerade kurser. Den centrala planeringen kan påverkas genom lärarnas gemensamma arbete i arbetslag inte av enskilda lärare. Lärarnas huvudsakliga uppdrag är att följa den pedagogiska modell som koncernen fattat beslut om.

Såväl lärare som elever får nya roller jämfört med den traditionella skolan. Medan lärandet för elevernas del är individorganiserat, förväntas lärarnas kunskapsutveckling vara kollektiv. Av resultatet framgår att såväl elever som lärare möter systemet med olika förhållningssätt de kan underordna sig eller vara mer självständiga och reflekterande i sitt förhållningssätt till systemet.

Pedagogy of today: On the development of new teaching methods during the early 2000´s. A case study of Kunskapsskolan

The study concerns the new educational activities that emerge within the deregulated school system at the beginning of the 21st century. Which ideas guide the work? How is the activity formed? What does one hope to achieve? The aim of the thesis is to explore these educational practices in one of the larges independent schools in Sweden Kunskapsskolan.

The study was based upon a sociocultural perspective on learning and on twenty situated interviews with seven principals. Tools central for the activity in Kunskapsskolan were used as basis for the interviews. A qualitative analysis has been used; one of the methods for analysis applied is phenomenography.

The study shows how the school, with the help of centrally developed tools, organised the teaching and the environments for learning that were implemented in all schools of the company. Individually organised teaching is the foundation for all teaching, where the students are expected to be self-regulated and self-correcting and use the tools provided for their learning. With regards to the students learning, the teachers role is mainly related to individual tutorial conversations. Thereby the tools intended to create freedom and control for the students, also create problems and obstacles. Students who do not learn to use the tools have difficulties in managing their studies.

The new tools also affect the teachers work. In comparison with other schools, the teachers are expected to submit to the educational model and a centrally controlled planning. The teaching is centrally planned in subject specific stages or subject integrated courses. Teachers can influence the central planning by working collaboratively in teacher teams but not individually. The main commission of the teachers is to follow the educational model decided by the company.

In comparison with the traditional school, both teachers and students are given new roles. When learning is individually organised for the students, the teachers are expected to develop their knowledge collectively. According to the results, both students and teachers have different approaches to the system they can submit to the system or approach it in a more independent and reflective way.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev