”Participation is everything”: young people’s voices on participation in school life
Hur ser elevers perspektiv på och erfarenheter av delaktighet i skolan ut? Det har Jeanette Åkerström undersökt.
Jeanette Åkerström
Professor Elionor Brunnberg, Mälardalens högskola, biträdande professor Ann Quennerstedt, Örebro universitet, biträdande professor Osman Aytar, Mälardalens högskola
Professor Nigel Thomas, University of Central Lancashire
Örebro universitet
2014-10-10
Participation is everything: young people’s voices on participation in school life
Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
Abstrakt
Barn och ungdomars delaktighet är ett viktigt fokus i både nationell och internationell lagstiftning och retorik. Skolan är en av de viktigaste samhällsarenorna i barns och ungdomars liv och i den här studien utforskas ungdomars perspektiv på och erfarenheter av delaktighet i skolan. Ungdomar i åldrarna 13–19 involverades i studien både som forskningspartners och som enkätbesvarare. Resultaten visar att från ungdomars perspektiv är delaktighet ett sammansatt begrepp med kommunikativa, sociala, lärande och beslutsfattande dimensioner. Kommunikation är en central del av ungdomars delaktighet i skolan, men studien visar att det finns ett behov av färdighetsträning bland både ungdomar och vuxna i hur kommunikation kan användas på inkluderande snarare än exkluderande sätt. Att kunna och tillåtas ta ansvar är också en viktig aspekt av ungdomars upplevelse av delaktighet. Vuxna beskrivs av ungdomarna som medskapare av delaktighet och stödjande relationer mellan ungdomar och vuxna i skolan är en nödvändighet för upplevelsen av delaktighet. I dessa relationer är det viktigt att vuxna stöttar och ger ungdomar möjlighet att själva ta ansvar i det dagliga skolarbetet. Men vuxna måste även vara medvetna om att det finns situationer då ungdomar inte vill ta ansvar och hellre väljer en lägre grad av delaktighet i skolan. Studiens resultat visar även att flickor och pojkar med funktionsnedsättningar löper större risk att ha negativa upplevelser av delaktighet i skolan. Elever med mer än en funktionsnedsättning hör till en extra sårbar grupp eftersom de löper större risk både att vara exkluderade från olika delaktighetsdimensioner i skolan samt att, i de fall de är delaktiga, vara mer utsatta för kränkande behandling från både elever och vuxna. Studiens resultat indikerar att flickor med mer än en funktionsnedsättning är i en extra utsatt situation. Studien visar att forskning tillsammans med ungdomar som forskningspartners kan ge ny kunskap om delaktighet i skolan. När ungdomar involveras i forskning tillsammans med vuxna är delaktighet, maktfördelning och asymmetriskt ansvar något som måste betraktas som integrerade delar av forskningsmetodiken.
Participation is everything: young people’s voices on participation in school life
This thesis shows that participation is an important and comprehensive concept for young people. The aim of the thesis is to explore young people’s perspectives on and experiences of participation in school. Young people are in this research project understood as competent participants and as valuable contributors in research. Young people (aged 13–19 years) are involved as both research partners and research respondents. The design is explorative and mixed methods are used. Study 1 describes an interactive research circle with young people as research partners. Participation and asymmetric responsibility are identified as integral to research with young people. Study 2 describes a youth survey about young people’s participation that was conducted by the research partners in the research circle. This study shows that young people’s opportunities and abilities to communicate are crucial to their participation. Supportive relations are an important aspect and the young people describe that they want adults to support them in taking responsibility themselves. Study 3 is based on the results of the youth survey and describes a model of young people’s perspectives on participation. Viewed from young people’s perspectives, participation is shown to include social, educational and decision-making dimensions. Communication is identified as a central participatory dimension. This study describes how participation in school is created in both horizontal and vertical relations. Study 4 is about participation and exposure to bullying and threats in school and is informed by the results of the youth survey. This study shows how students with disabilities and especially students with multiple disabilities are in a vulnerable situation. They face greater risks of being excluded from participatory dimensions in school or of being more exposed to degrading treatment if they do participate. Girls with multiple disabilities seem to be in an extra vulnerable situation. Overall, this research project shows that young people’s perspectives are an important complement to adults’ perspectives on participation in school.