Participation in a boundless activity: Computer-mediated communication in Swedish higher education
Jimmy Jaldemark
Universitetslektor Agneta Hult
Professor Lars-Ove Dahlgren
UmU – Umeå universitet
2010-01-15
Participation in a boundless activity: Computer-mediated communication in Swedish higher education
Samhällsvetenskaplig fakultet, Pedagogik
Abstrakt
Ett allmänt syfte med avhandlingen är att förstå hur deltagande i en utbildning relaterar till kommunikation och redskap. Utifrån en teori om mänskliga handlingar uppfylls detta syfte genom att analytiskt länka ihop begreppen deltagande, kommunikation, redskap och utbildning. Genom teoretiska diskussioner utvecklas sambanden mellan dessa begrepp i avhandlingens kappatext. De fyra ingående delstudierna illustrerar hur dessa samband verkar i ett utbildningssammanhang. Det allmänna syftet avgränsar ett specifikt syfte: att förstå deltagande via datormedierad kommunikation i nätbaserad högre utbildning. Teoretiskt tar avhandlingen sin avstamp från ett transaktionellt perspektiv där människan och dennes handlingar ses som en oseparerad del av en dynamisk helhet. I avhandlingen är denna helhet definierad som verksamheten utbildning. Utbildning diskuteras i termer av ekologiska, historiska, kulturella och sociala aspekter. Den teoretiska utgångspunkten omfattar idéer inspirerade av ekologiska, pragmatiska och sociokulturella perspektiv på mänskliga handlingar. De ingående delstudierna innefattar analyser av empiriskt material i form av intervjuer med studenter, lärares och studenters nätbaserade dialoger, kursplaner och studiehandledningar. Två av delstudierna är litteraturanalyser. Resultaten indikerar att deltagande i en utbildning är ett komplext gränslöst fenomen som bör förstås som en helhet. I denna helhet transformeras deltagandet utifrån ekologiska, historiska, kulturella och sociala aspekter genom lärares och studenters handlingar, deras kommunikation, använda redskap och det utbildningssammanhang de befinner sig i. I avhandlingen tillämpas begrepp såsom datormedierad kommunikation, dialogiska intersektioner, kommunikativa genrer och utbildningssammanhang. Dessa begrepp möjliggör en dynamisk förståelse av lärares och studenters deltagande i nätbaserad utbildning. Den uppnådda dynamiska förståelsen är en utmaning för dualistiska perspektiv på utbildningar, exempelvis utbildningar som är utformade utifrån idén om ett deltagande i eller via en lärmiljö. Specifikt utmanar resultaten utformningar av utbildningar som diskuterar deltagandet i termer av nätbaserade lärmiljöer. En mer sammanhängande förståelse av deltagandet är möjligt om forskning och utformning av utbildning bygger på en ickedualistisk begreppsvärld som inkluderar idén om att lärares och studenters deltagande utspelas i en gränslös verksamhet.
Participation in a boundless activity: Computer-mediated communication in Swedish higher education
The general purpose of this thesis is to understand how participation in the activity of education relates to communication and tools. This purpose unfolds by drawing on possible conceivable consequences. In the fulfilment of this purpose communication, education, participation, and tools are analytically linked by a common denominator: human action. The commentary text expounds on these links, while the four included papers illustrate how these links operate in educational settings. The general purpose serves to frame a narrower purpose: a discussion of participation through computer-mediated communication in online settings of Swedish higher education. The theoretical departure derives from a transactional approach that embraces human action as an inseparable aspect of a dynamic whole, here defined as the activity of education. This activity is discussed in terms of its cultural, ecological, historical, and social aspects. This theoretical departure embraces ideas largely taken from ecological, pragmatic and sociocultural perspectives of human action. The papers include analyses of, variously, empirical material taken from interviews with students, online exchanges of utterances, syllabuses, and study-guides. Two of the papers are literature reviews. The findings indicate that participation in education is a complex boundless phenomenon that is best understood as a dynamic whole. In this whole, participation in education is culturally, ecologically, historically, and socially transformed by actions, agents, communication, tools, and the setting. In this thesis, concepts such as computermediated communication, communicative genres, dialogical intersections, and educational settings are utilised to reach a dynamic understanding. The dynamics of these findings, therefore, are a challenge to all dualistic conceptualisations of education, such as those building on the idea of learners operating in learning environments. Particularly, these findings challenge operationalisations of education that rely on computer-mediated communication and which build on the idea of so-called online learning environments. A more coherent understanding of participation in education is possible if educational research and design builds on a non-dualistic conceptualisation that includes the idea of participation being performed in a boundless activity.