Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar

Visar sida 98 av 191

Vilka stannar kvar och varför? En studie om ungas föreningsidrottande under uppväxtåren

2015-02-02
Ungdomar utövar föreningsidrott för att det är roligt och utvecklande, och för att idrotten ger gemenskap. Det vill också få möjlighet att träna och tävla på en nivå som är anpassad efter den egna ambitionen och förmågan. Det visar Britta Thedin Jakobssons forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Chemistry: Content, context and choices towards students’ higher order problem solving in upper secondary school

2015-02-02
Kemi är ett skolämne som generellt anses vara både svårt, irrelevant och ointressant för ungdomar. Ungdomar har ofta problem att se sig själva som naturvetare eller kemister. I sin avhandling undersöker och ifrågasätter Karolina Broman den negativa bilden av kemiämnet genom att studera gymnasieelevers syn på kemi.
Forskning och utveckling kategorier

Matematiskt gestaltande i förskolan

2015-01-22
Förskollärare behöver ha vissa baskunskaper som omfattar matematik och matematikdidaktik, såväl teoretiska som praktiska kunskaper om barn och barns lärande, som didaktiska frågeställningar och strategier. Det visar Kerstin Bäckmans studie.

Utmaningar och möjligheter för utländska lärare som återinträder i yrkeslivet i svensk skola

2015-01-13
Vilka utmaningar möter utländska lärare i den svenska skolan och vilka möjligheter har de att hantera dessa utmaningar och etablera en legitimitet? Aina Bigestans har studerat en grupp kvalificerade lärare som efter migration till Sverige lärt sig svenska och fortsatt sin yrkeskarriär i den svenska skolan.

Det digitala läsandet. Begrepp, processer och resultat

2015-01-13
Finns det skillnader i läsförståelse när text administreras på en skärm i jämförelse med papper? Vilka förmågor behövs för läsning på internet? Maria Rasmussen har i sin avhandling undersökt hur digital läsning, kön, socioekonomiska faktorer och datorspelande påverkar läsförståelse.
Forskning och utveckling kategorier

Changing teachers’ Practices in Regular Schools Enrolling Children with Visual Impairment. An Action Research Project in Tanzania

2015-01-13
Syftet med Cosmas Mnyanyis avhandling är att beskriva och analysera hur lärare som deltar i ett aktionsforskningsprojekt i Tanzania ändrar sina undervisningsmetoder och strategier för att främja inlärning hos synskadade elever som är integrerade i vanliga klasser.
1979899191