På väg in i skolan: Om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Syftet med Gunilla Sandbergs avhandling är att fördjupa förståelsen för hur olika barn möter skolan, på grundval av de villkor som har fastställts för deltagande och lärande, med särskild hänsyn till skrivkunnighet.
Gunilla Sandberg
Professor Anders Garpelin, Uppsala universitet, fil.dr. Kerstin Bengtsgård,
Professor Solveig Hägglund
Uppsala universitet
2012-11-30
På väg in i skolan: Om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
På väg in i skolan: Om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
“Roligt spännande och tråkigt spännande. Det känns pirrigt”. Jorun uttrycker hur det känns att vara på väg in i skolan. Hon är en av de 44 huvudpersonerna i den här avhandlingen. Att börja i skolan är en viktig händelse i livet och kan ha betydelse för fortsatt lärande och välbefinnande. Syftet med studien är att öka förståelsen av olika barns möte med skolan, sett till de villkor som skapas för barnens delaktighet och lärande, särskilt skriftspråkslärande. Begreppet möte innefattar såväl själva övergången till skolan, skolstarten, som tiden före och efter denna. Intresset är riktat mot tre olika aspekter av detta möte: skolstart som en viktig övergång i livet, läs- och skrivaktiviteter samt särskilt stöd. Studien har genomförts med inspiration från etnografisk tradition och bygger på fallstudier från två skolor. En strävan har varit att tillvarata såväl barns som lärares perspektiv. Genom deltagande observationer och intervjuer har två grupper av barn och deras lärare följts från deras tid i förskoleklass till och med årskurs 1. Studien omfattar även kvalitativa intervjuer med specialpedagoger på sju andra skolor. Resultatet visar att verksamheten i förskoleklass förbereder barnen inför att börja skolan. Barnen uttrycker att de känner sig hemmastadda i miljön och bekväma med varandra. Samtidigt framträder några dilemman med två skolstarter. Ett gäller då en befintlig och sammansvetsad förskoleklass delas upp inför årskurs 1. Ett annat gäller läs- och skrivprocessen. I förskoleklassen erbjuds barnen läs- och skrivaktiviteter av förberedande karaktär, för att sedan i årskurs 1 möta formell läs- och skrivundervisning. Aktiviteterna i de båda skolformerna är inte länkande till varandra och arenor för gemensamt didaktiskt arbete saknas för lärarna. Den bristande kontinuiteten får betydelse för barnens lärandeprocesser. På skolorna framträder ett väl utvecklat samarbete mellan lärare och specialpedagoger och lärarna har god kontroll av var olika barn befinner sig i sin lärandeprocess. Samtidigt visas en avvaktande attityd till att erbjuda särskilt stöd till enskilda barn. Frågan om särskilt stöd är förenad med stor ambivalens hos de intervjuade lärarna.
Abstract in English
The start of school is an important period in life. For some children, it is critical and affects their first time in school. It might have great importance for their learning and well-being. The aim of this thesis is to deepen the understanding of how different children face the school, based on the conditions that have been set for participation and learning, with special regard to literacy. Attention will be given to the start of school as an important transition in life, literacy activities, and special support in preschool-class and first grade. Both children and teacher perspectives are considered. The theoretical framework is a dynamic and interactional perspective. This ethnographic study is inspired by the hermeneutic tradition. The empirical material has been collected through a case study at two schools, where two different groups of children have been observed from the latter part of preschool-class up until first grade. Furthermore, qualitative interviews have been held with special pedagogues at nine schools. The results show that the strive of teachers in preschool-class to create social security and ensuring close-knit group seem to have an impact on children during their entrance into school. Children appear well-prepared and comfortable in the school environment of first grade. Nevertheless, an organization that requires two transitions is inherently problematic, given the change in activities, roles and relations for children within one year. In terms of didactics, preschool-class and first-year class are weakly linked. There is no clear association between the reading and writing activities in the two forms of school, and there is no arena for teachers to develop a common ground for the didactic effort, a borderland. This can have consequences in terms of halting or interrupting children’s learning process. A well-developed special-pedagogical work strategy and careful surveying is made of children’s learning processes. But, with the cautious attitude shown, the support of individual children is not put into process until the spring of their first school year or later. The issues of when and how special support should be offered are tied to different dilemmas.