Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

On the impact of extramural English and CLIL on productive vocabulary

Publicerad:2016-02-22
Uppdaterad:2016-04-18

Eva Olsson har undersökt hur användning av engelska på fritiden inverkar på elevers förmåga att skriva olika typer av texter på engelska. Hennes resultat visar att elever på gymnasieprogram där engelska används som undervisningsspråk (CLIL-program) inte ökar sitt akademiska vokabulär mer än elever som följer ämnesundervisningen på svenska.

Författare

Eva Olsson

Handledare

Docent Liss Kerstin Sylvén, Göteborgs universitet Professor Sölve Ohlander, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Heini-Marja Pakula, Åbo universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2016-02-26

Titel (eng)

On the impact of extramural English and CLIL on productive vocabulary

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

On the impact of extramural English and CLIL on productive vocabulary

In this thesis, the possible impact of English encountered and used in two different contexts – in content and language integrated learning (CLIL) and through extramural English (EE) – on students’ writing proficiency is investigated. More specifically, students’ vocabulary use when writing different text types is explored; in particular, attention is drawn to progress in productive academic vocabulary. Three empirical studies were conducted: a cross-sectional study involving 37 students in grade 9 (aged 15–16), and two longitudinal studies, involving 230 students (146 CLIL/84 non-CLIL) in upper secondary school in Sweden. The nature and frequency of students’ use of EE were investigated using two different surveys. Students’ texts, covering different registers, were analysed, mainly by corpus-based methods. In the cross sectional study, the focus of text analyses was on register variation, whereas students’ use of academic vocabulary was analysed in the longitudinal studies. Findings suggest that effects of EE may be greater at lower proficiency levels than at higher. The results also indicated that register variation was greater among those students in grade 9 who frequently used English in their spare time than among those with infrequent exposure to EE. At upper secondary level, the frequency of EE correlated with productive academic vocabulary only in the first year; for progress over time, high exposure to EE did not predict a more positive development. CLIL students used academic vocabulary to a larger extent than non-CLIL students already when they started their CLIL education, but they did not progress more; the gap between CLIL and non-CLIL students did not widen over three years.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev