On the children’s global assessment scale (CGAS)
Anna Lundh har undersökt två träningsmetoder som praktiserats inom BUP för att förbättra reliabilitet och validitet vid användning av CGAS i ett större kliniskt sammanhang. Hon har också studerat hur CGAS varierar i förhållande till olika diagnosgrupper, vårdnivåer och mängden erbjuden vård.
Anna Lundh
Professor Mikael Landén, Karolinska Institutet, Docent Carl Johan Sundberg, Karolinska Institutet
Senior Lecturer Helen Minnis, University of Glasgow
Karolinska institutet
2012-03-30
On the children’s global assessment scale (CGAS)
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Abstrakt
Skattningsskalor och diagnostiska instrument har fått en allt större utbredning inom barn- och ungdomspsykiatrin de senaste 30 åren. Dessa instrument hjälper behandlare och forskare att beskriva psykiatriska diagnoser, symtom och funktionsnivåer på ett mer standardiserat och likvärdigt sätt. Denna avhandling beskriver Children’s Global Assessment Scale (CGAS), en spridd och användbar skala för att mäta hur barn och ungdomar fungerar i vardagen (hemma, i skolan och med kamrater). Delarbete I utvärderar reliabiliteten mellan olika bedömare och hur skattningarna överensstämmer med expertskattningar. Fem erfarna kliniker skattade fem fallvinjetter för att skapa en gold standard. Otränade kliniker (n=703) skattade samma vinjetter och resultatet visade att de skattade högre än gold standard. Intra-klass korrelationskoefficienten (ICC) var 0,73. Socionomer och psykologer hade en högre risk jämfört med läkare för att skatta alla fall tydligt avvikande från gold standard. Resultaten visar en måttlig reliabilitet mellan bedömare och en måttlig överensstämmelse i jämförelse med experter när otränade kliniker använder CGAS. Delarbete II undersöker om två olika utbildningsmetoder, seminarier och CD-skiva, kan påverka skattningarnas kvalitet. Otränade kliniker (n=648) lottades mellan de bägge träningsmetoderna, och 55 kliniker deltog i den otränade jämförelsegruppen. Det fanns ingen skillnad mellan grupperna 12 månader efter träning. Jämförelsegruppen förbättrades också i samma storleksordning under uppföljningstiden. ICC vid början och vid slutpunkten var 0,71/0,78 (seminarium), 0,76/0,78 (CD), och 0,67/0,79 (jämförelsegrupp). Resultaten talar för att använda den datorbaserade träningen i ökad utsträckning, men den faktiska förbättringen var liten och inte kliniskt relevant. I samband med den omfattande utbildningsaktiviteten ovan påbörjade BUP i Stockholm rutinmässiga CGAS-bedömningar som lagras i en klinisk databas, Pastill. Delarbete III studerade ”verklighetens” barnpsykiatriska vård utifrån skillnader i psykosocial funktion mätt med CGAS. Skillnaden mellan CGAS vid nybesök och avslutad behandling undersöktes hos 12,613 patienter. Samtliga diagnosgrupper visade förbättring av CGAS i depressionsgruppen, men däremot ej farmakologisk behandling. För AttentionDeficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) var inte heller medicinering med centralstimulantia associerat med förbättring av CGAS. Resultaten visade sämre utfall i jämförelse med kliniska prövningar, framför allt för ADHD, vilket gör att man inte självklart kan översätta kliniska studier till verklighetens vård. Både farmakologisk behandling och psykoterapi behöver utvärderas ytterligare för ADHD och depression i naturalistiska kliniska sammanhang. Slutligen länkades Pastilldata till nationella register för att undersöka om CGAS vid avslutad behandling kan predicera framtida psykisk sjukdom och kriminalitet hos unga vuxna. I delarbete IV följdes 4,876 patienter i 1-1½ år. Ungdomar med CGAS≤60 vid avslutad behandling visade en ökad risk för kriminalitet, bipolär sjukdom och borderline personlighetsstörning jämfört med gruppen CGAS>60, men däremot ingen riskökning för depression, suicidförsök och missbruk. CGAS skattningar vid avslutad behandling kan ge information om framtida utfall. Ungdomar med CGAS skattningar som är 60 och lägre vid avslutad behandling bör uppmärksammas med tanke på behov av intensifierad uppföljning
On the children’s global assessment scale (CGAS)