Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

On lifelong learning as stories of the present

Publicerad:2008-02-15
Uppdaterad:2012-04-12

I policytexter om livslångt lärande framträder den önskvärde individen som aktiv, ”på” och drivande. Men vad händer med dem som inte platsar in i bilden? Konsekvensen av den här retoriken är ett ganska hårt samhälle med lite plats för kufar, säger forskaren Gun Berglund.

Författare

Gun Berglund

Handledare

David Hamilton samt Ingrid Nilsson.

Opponent

Professor Richard Edwards, University of Stirling, United Kingdom

Disputerat vid

UmU – Umeå universitet

Disputationsdag

2008-03-14

Titel (eng)

On lifelong learning as stories of the present

Institution

Pedagogiska institutionen

On lifelong learning as stories of the present

This thesis examines the discursive construction of lifelong learning in Swedish, Australian and American policy. Lifelong learning has an aura of apparent self-evidence which this study wishes to challenge by deconstructing the normalised truths in contemporary lifelong learning policies. The thesis rests on a collection of four articles, written by the author within the framework of the PhD programme. Using foucauldian concepts of power/knowledge and governmentality, this study identifies a number of discursive stories about the present in terms of how the ideal society and its ideal citizens are envisioned. It shows that there are national differences in the usage of lifelong learning in terms of the meanings given to life, long and learning. Yet three stories also extend across the nations examined. First, learning is construed as work-related rather than a life-related. Secondly, the positive rhetoric of lifelong learning the creation of ideal citizens is accompanied by a parallel story of deviance, incompetence and failure. This leads to a third pervasive story of medicalization where the deviant is pathologised as an undesirable other in need of treatment and correction by professionals who operate as the doctors and nurses of lifelong learning. Overall, the analysis suggests that as discourse, lifelong learning links the government of others and the government of the self.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev