Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968
Åsa Melins forskning om etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två värmländska kommuner med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden.
Åsa Melin
Professor Johan Samuelsson, Karlstads universitet. Anders Forsell, Karlstads universitet. Mikael Svanberg, Karlstads universitet
Professor Esbjörn Larsson, Uppsala universitet
Karlstads universitet
2022-11-11
Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968
Different ways to a uniform school? A study of the establishment of the nine-year compulsory school at the municipal level, 1950–1968
Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968
År 1962 fattade den svenska riksdagen beslutet om införandet av nioårig enhetsskola, grundskolan. Det var ett beslut som föregåtts av utredningar, debatter och en försöksverksamhet och som förändrade det skolsystem som funnits i Sverige i omkring 100 år. Idén med enhetsskola var att demokratisera skolväsendet genom att alla skulle ha rätt till likvärdig utbildning och att skillnader mellan regioner, plaster och elever skulle motverkas.
Det var kommunerna som hade ansvaret att genomföra statens beslut och att införa enhetsskola trots att tilltron brast till kommunerna att hantera genomförandet. Rimligheten av den misstron kan emellertid ifrågasättas.
Denna undersökning av etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två Värmländska kommuner, Arvika och Storfors med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden. Ytterligare resultat är att processer i sidled, inom och mellan kommunerna, tillsammans med kommunernas traditioner samt enskilda aktörer var centrala för etableringen av grundskolan.