Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Occupational Stress and Burnout among University Teachers in Pakistan and Finland

Publicerad:2019-06-10

Naima Akhtar Malik har forskat om förekomsten av arbetsstress och sjukskrivning på grund av utmattning bland universitetslärare i Finland och Pakistan.

Författare

Naima Akhtar Malik

Handledare

Professor Kaj Björkqvist, Åbo Akademi Karin Österman, Åbo Akademi

Opponent

Professor emerita Helen Cowie, University of Surrey

Disputerat vid

Åbo Akademi

Disputationsdag

2019-06-13

Titel (eng)

Occupational Stress and Burnout among University Teachers in Pakistan and Finland

Abstrakt

I avhandlingen undersöktes och jämfördes förekomsten av arbetsstress och burnout (sjukskrivning p.g.a. utmattning) bland universitetslärare i Finland och Pakistan. Sambanden mellan stress och psykosociala faktorer undersöktes också.

Könsskillnader förekom, såtillvida att kvinnliga lärare uppvisade mer stressymptom både i Finland och Pakistan. I Pakistan förekom också burnout oftare hos kvinnor. I Pakistan var burnout, kanske något oväntat, vanligare bland yngre lärare i 26–35 års ålder än bland äldre. Universitetslärare i Finland uppskattade sin arbetsmiljö som bättre än vad deras kolleger i Pakistan gjorde. De upplevde också mer socialt stöd, och bättre möjligheter till karriärsutveckling. I bägge länder visade det sig, att goda familjerelationer hade en stressreducerande effekt på arbetslivet. Sammanfattningsvis kan konstateras att stress och burnout förekom i bägge länder, men förhållandena var generellt sämre för universitetslärare i Pakistan, och för kvinnor i bägge länder. Yngre lärare i Pakistan verkade vara speciellt utsatta.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev