Hoppa till sidinnehåll
Värdegrund

Negotiating Identities: Exploring children

Publicerad:2007-11-28
Uppdaterad:2012-04-16

Barn är kapabla att beräkna vilka sociala strukturer som är gällande vid olika tider och på olika platser, och därefter välja sina självpresentationer, säger forskaren Farzaneh Moinian.

Författare

Farzaneh Moinian

Handledare

Professor Sven Hartman, LHS , Professor Sharon Todd, LHS

Opponent

Professor Solveig Hägglund, Göteborgs universitet

Disputerat vid

SU – Stockholms universitet

Disputationsdag

2007-12-14

Titel (eng)

Negotiating Identities: Exploring children s perspectives on themselves and their lives

Institution

Lärarhögskolan i Stockholm, Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande

Abstrakt

Den här avhandlingen innehåller fyra studier samt ett övergripande ramverk. Syftet med avhandlingen är att utforska, beskriva och synliggöra barnens åsikter, tankar och utsagor om sig själva och sina liv så som de uttrycker dem både inom skolan och utanför skolan t.ex. på Internet eller hemma.

Med hjälp av etnografiska inspirerade datainsamlingsstrategier som observationer, informella samtal, flera och upprepade intervjuer och insamling av texter och uppsatser har barns tankar och åsikter dokumenterats under en längre period. Avhandlingen har utgått från flera samspelande teoretiska och metodologiska perspektiv med fokus på barns delaktighet och förmåga att skapa nya meningar och sätt att vara i sina sociala sammanhang. Den är inspirerad av barndomssociologi och William Corsaros (1997) teorier samt lutar sig mot Bronwyn Davies (1993) och Stuart Halls (1990) teorier som ser identiteter som pågående och förändringsbara processer.

De gemensamma målen för alla fyra studier är att bidra till nya strategier för att förstå barn- och ungdomskultur. Detta genomförs genom att utse barnen som båda informanter och forskningsmedarbetare. De är uppmuntrade att ta initiativet för att introducera de områden och teman som är av intresse för dem och är delaktiga i formuleringen av forskningsfrågor.

Det är vanligt att förknippa den generella uppfattningen om hur barn är med deras behov av skydd och försörjning. Det kan innebära en risk att se barndomen enbart sammankopplad till omognad, tillkortakommande och barn som icke kompetenta individer som lever sina liv i väntan att bli vuxna. Studier i den här avhandlingen däremot har ett fokus på barns sociala och kulturella meningsskapande och belyser barns förmåga att förhandla om sina identiteter. Förhandling är det begrepp som används redan i avhandlingens titel för att berätta om det övergripande resultatet som visar att trots att barn omges av en mängd olika livsstilar och olika kulturella identiteter både inom familjen, i skolan och på Internet är de inga passiva mottagare som utan reflektion växer in i detta utbud. De är istället beredda och har förmågan att modifiera olika begränsningar för att skapa nya möjligheter i en vägran att cementeras i några färdiga sociala och kulturella identiteter.

Negotiating Identities: Exploring children s perspectives on themselves and their lives

This dissertation consists of four empirical studies as well as a framework of intersecting perspectives. The aim of this thesis is to describe and explain children s perspectives of themselves and their lives within and outside of the school walls: at home, and in their diaries on the internet.To illuminate children s perspectives and experiences an ethnographic approach is used: data is collected from a range of sources such as observations, informal conversations and frequent interviews, as well as texts written by children in school and on the Internet.The dissertation has been written within the framework of various intersecting theoretical and methodological perspectives, with a steady focus on children s involvement in the formation of new meanings in their own social sphere. It is inspired by the sociology of childhood, as theorised by William Corsaro, but it also relies on Bronwyn Davies and Stuart Hall s theories which regard identities as fluid and ongoing processes.The common goal of the investigations is the study of children s perspectives on themselves and their own lives, with the aim of contributing to new methodologies for understanding child and youth culture. Children are in focus as research collaborators and encouraged to take the initiative in introducing themes that are of interest to them. Asking children to contribute with knowledge they considered to be important to them is the thesis overall strategy for making sense of children s lives and their concerns.The main view of children is traditionally related to their dependency on the protection of, and provision from adults. As a result, we frequently get caught in the trap of viewing childhood as a period of deficiency and children as immature and incompetent individuals who are disconnected from the social world. On the contrary, studies in this thesis focus on the social and cultural capacity of children in constructing their own meanings and negotiating their own identities. The use of the term negotiating is intended to draw attention to the fact that although children are exposed to different cultural identities in many ways, they do not passively adopt them. Rather, they make use of negotiations in order to modify and alter limitations to their identities and are actively involved in constructing new perceptions and possibilities in relation to their social positions and cultural identities.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev