Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Naturvetenskap i tillblivelse: Barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid

Publicerad:2015-02-19
Uppdaterad:2015-12-16

Cecilia Caimans forskningsintresse är yngre barns meningsskapande och lärande i naturvetenskap och miljö och hållbarhet.

Författare

Cecilia Caiman

Handledare

Iann Lundegård och Per-Olof Wickman

Opponent

Johan Öhman, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2015-03-06

Titel (se)

Naturvetenskap i tillblivelse: Barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid

Titel (eng)

Science in Emergence : Children’s Meaning Making Concerning Biodiversity and a Sustainable Future

Institution

Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Science in Emergence : Children’s Meaning Making Concerning Biodiversity and a Sustainable Future

The objective of this thesis is to analyze children’s meaning making processes in science related to environment and sustainability at the pre-school level. This thesis examines an approach to early childhood education which is conceptualized by an explorative as well as a listening approach that specifically addresses children’s questions. The purpose is to create knowledge on how the processes develop and what specific science related content that emerges. All studies are based on a Deweyan pragmatic perspective. Study 1 “logs in” to the debate on children’s possibilities to become “agents for change” and contributing to positive changes for the environment. The results reveal that the children’s positive and negative aesthetic utterances have significance for how the process develops and is being fulfilled. The contextual aspects are imperative both for the content and for the choices the children make along the course of actions. Study 2 examines children exploring animals in a pre-school project concerning biodiversity. Initially, the results reveal that the organisms’ appearances and movements received morphological and physiological explanations. Further on, knowledge was gained in a manner which has similarities to ecological and evolutionary ways of explaining biological phenomena. Study 3 takes departure from the discussion on the fact that sustainability related problems often are unstructured, multifaceted and conceptualized as “wicked”. The study examines how the process of imagination comes into play when children explore a sustainability related problem that is important to them. The results reveal that creative solutions come into existence when blending various experiences. Study 4 investigates how children raise and answer science related questions by non-verbal actions. The results expose that non-verbal actions serve as inquiry, comparative systematics, visualization, question-generators as well as a public and self-reflective communication.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev