Musikproduktion med föränderliga verktyg – en pedagogisk utmaning
Jan-Olof Gullö
Professor Cecilia Kärnefelt Hultberg
Professor Øivind Varkøy
SU – Stockholms universitet
2010-01-22
Musikproduktion med föränderliga verktyg – en pedagogisk utmaning
Centrum för musikpedagogisk forskning
Musikproduktion med föränderliga verktyg – en pedagogisk utmaning
Musikproduktion, som handlar om att gestalta inspelad musik, har under desenaste åren vuxit kraftigt som högskoleämne. Samtidigt som allt flerstudenter vill bli musikproducenter och ta plats i den svenskamusikindustrin är musikproduktionsämnets snabba utveckling en utmaning förundervisande lärare. Detta inte minst då dagens unga,millenniegenerationen, har andra kompetenser jämfört med tidigaregenerationer. De är skickliga på att använda datorer och annaninformations- och kommunikationsteknologi och många ägnar sig åt att skapamusik i datorer. Kännetecknande för musikproduktion är också att dedatorbaserade musikproduktionsverktyg som används i verksamheten oftauppdateras och alltså är föränderliga. Avhandlingens syfte är att bidratill ökad kunskap om musikproduktion som professionell verksamhet samt attge kunskap om vad blivande lärare i musikproduktion och blivandemusikproducenter behöver lära sig under sin högskoleutbildning. Olikadatainsamlingsmetoder har använts och insamlade data har analyserats med enkunskapskritisk metod. Som undersökningsdeltagare deltog högskolestudenter,lärare i musikproduktion och professionella musikproducenter.Undersökningens resultat visar att musikproducenter är multikompetenta medgod kunskap om aktuell musikkultur samt att ämnet skiljer sig från andramusikämnen eftersom musikproduktion kräver såväl teknisk, som musikaliskoch pedagogisk kompetens av undervisande lärare. Genommusikproduktionsämnet ställs musikutbildare för nya pedagogiska utmaningari framtiden.
Abstract in English
The Millennials, today s pupils and students, is the first generation to grow up with tools for interactive communication and media production. Many students choose to study music production in higher education establishments. Therefore music production is an emerging subject and important research topic. The aim of this thesis is to develop knowledge of music production and to identify key skills necessary for music producers and music production teachers. Three sub-studies were performed to investigate what characterizes music production, both in an educational context and as a professional activity. In the first study, a Desktop Music Production project in a municipal music school was investigated. Observations and interviews were used as data collection methods. The results show that teachers need to be multi skilled to teach musicproduction. In addition to standard teaching skills they need to have extensive knowledge of music technology and relevant contemporary knowledge about trends in youth culture and popular music. In the second study students’ views on important learning outcomes in music production were investigated. Questionnaires and group interviews were used to collect data. The results show that music production is a topic that includes various types of content. Issues regarding music, technology, music industry, personal development and employability were of central importance to the students. In the third study eleven professionals were interviewed, all music production teachers or active music producers. The main result was that the skills required for both music producers and music production teachers are varied and extensive. Psychology and leadership, music, technology, ethics, law and copyright, entrepreneurship and cultural timing are particularly relevant to music production. Based on these results, a model for education in music production is presented. Music production also differs from traditional music education. In addition to traditional musical and pedagogic skills it requires technical competence from the teachers. Men dominate music production teaching, and the vast majority of professional music producers are also men. Technological developments are affecting young people’s musical skills, and therefore it s a challenge for music teachers to meet pupils and students who already have advanced knowledge of music production and are eager to learn more.