Hoppa till sidinnehåll

Musiklärares val av undervisningsinnehåll. En studie om musikundervisning i ensemble och gehörs- och musiklära inom gymnasieskolan

Publicerad:2009-03-10
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Marie-Helene Zimmerman Nilsson

Handledare

Professor Bengt Olsson, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet

Opponent

Professor Sture Brändström, Institutionen för musik och medier, Luleå tekniska universitet

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2009-03-20

Titel (se)

Musiklärares val av undervisningsinnehåll. En studie om musikundervisning i ensemble och gehörs- och musiklära inom gymnasieskolan.

Titel (eng)

Teaching of Ensemble and Music Theory in Upper Secondary School.

Institution

Högskolan för scen och musik

Teaching of Ensemble and Music Theory in Upper Secondary School.

The way in which music teachers choose and use the subject content in ensemble and music theory in the upper secondary school is focused in this study. The point of interest is the everyday classroom teaching of music teachers. The intentions that music teachers have with their teaching is also studied.This thesis is a study of music teaching and is a subject-didactic investigation, inspired by variation theory. The overarching aim of the thesis is to study how music teachers in upper secondary school choose teaching content when teaching ensemble and music theory. The teachers use of the teaching content implies that they choose to focus and teach certain parts in their teaching. This choice of content and how it is used is in focus in this study. The research questions are: How do music teachers choose teaching content when teaching ensemble and music theory in upper secondary school? How do music teachers use the teaching content in their teaching?
The data collection includes video-documented lessons and qualitative interviews with five music teachers in upper secondary school in 2004. The analysis reveals two different choices of content. When the teachers have music and theory as the content of their teaching, it is the content that guides the teaching methods, where the teacher uses a fixed content, which is then presented in different ways; this was mainly in music theory. When the content is music activities, the music teachers adjust the activity-based content in accordance with the level of the pupils skills in ensemble. The differences that occur in the variation theory results are closely related to the teaching content. The foundations of the two different choices of content that are made by the music teachers, as well as the significance of the learning objects, are finally discussed.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev