Hoppa till sidinnehåll

Museipedagogik och erfarande

Publicerad:2009-09-04
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Berit Ljung

Handledare

Professor Sven Hartman, Stockholms universitet

Opponent

Docent Per Andersson, Linköpings universitet

Disputerat vid

SU – Stockholms universitet

Disputationsdag

2009-09-04

Titel (se)

Museipedagogik och erfarande

Titel (eng)

Museum Education and Experience

Institution

Pedagogiska institutionen

Museipedagogik och erfarande

I avhandlingen diskuteras museipedagogiska frågor utifrån ett kritiskt pragmatiskt synsätt, inspirerat av en närläsning av John Deweys omfattande författarskap. I relation till kommunikation om museers pedagogiska roller prövas här begreppet erfarande, som grundar sig i en tolkning av Deweys begrepp experience.En intressant skärningspunkt där museipedagogik kan ta sig konkreta uttryck är i det interaktiva, kommunikativa mötet mellan besökare och museum/utställning. I mötet kommer museipeda­gogiken i användning. Två empiriska studier, ur museipedagogers respektive besökande ungdomars perspektiv, belyser detta. Vad som händer i själva mötet kan benämnas olika såsom: meningsskapande, mediering, tolkning, kommunikation, bildning och lärande. Det är uttryck som i viss utsträckning kan omfattas av begreppet erfarande. Vad som erfars beror på besökarens önskningar, behov, vanor och på sammanhanget. Ordet sammanhang har flera olika innebörder och synonymer, t.ex: omständigheter, kontinuitet och omgivning. I ett Deweyinspirerat tänkande hänger dessa innebörder samman på ett säreget sätt.Aktuell forskningslitteratur av relevans för museipedagogik handlar en hel del om ideal, trender och visioner, men mindre om förverkligande i museipedagogisk verksamhet. Exempel på beg­repps- och idéplanet behöver knytas ihop med museipedagogik i handling, i gestaltning av museipedagogik. Och vice versa.

Museum Education and Experience

This thesis is intended to contribute to development of communicative frames of reference for museum education. Inspired by the philosopher John Dewey it seeks for new perspectives of the research problem museum education and experience. The understanding of museum education is based on research literature about museum education, two empirical studies and theoretical interpretations. Some of the conclusions points towards museum education being an interdisciplinary knowledge area in progress that is insufficiently scientifically investigated. Experience is here understood as transaction between people and context processes of trying and undergoing and can include or correspond to education, Bildung and learning.

Museum educators describe museum education in many various ways in my questionnaire. The material ground, surroundings and their own actions are three of the dimensions. Their intentions or purposes are the fourth and with Dewey we can name this dimension consequences of museum education . The fifth dimension consists of metaphors about the educators own role in the museum, like the bridge . Furthermore, my study about young peoples´ experiences in relation to an exhibition highlights the visitor perspective. For them the exhibition created many important questions and thoughts and they were much affected by the pictures in the exhibit. They appreciated being active together, to have joint engagement and to take standpoints in the workshops. To some degree they reached a conjoint communicated experience.

Communication is at the core of museum education. From theoretical readings, research literature and empirical results the context of museum education get three crucial and overlapping meanings. One is the meaning or aspect as environment a prerequisite for the visitors transactions and experiences. The second is context as circumstances the situation. A third aspect of context, that will be more and more important in a globalized world, can be named continuity or connectedness. All three meanings have something to do with space, place and time and can also be discovered in Dewey s extensive text production.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev