Monolingual Policy, Bilingual Interaction: English-taught Education in Bangladesh
Rizwan-Ul Huq har undersökt tvåspråkig undervisning i skolor i Bangladesh, med särskilt fokus på hur ett andraspråk, engelska, används för att undervisa ämnesinnehållet.
Rizwan-Ul Huq
Profefssor Jakob Cromdal, Linköpings universitet Professor Katarina Eriksson Barajas, Linköpings universitet
Professor Eda Üstünel, Muğla University, Merkez, Muğla, Turkiet
Linköpings universitet
2021-01-22
Monolingual Policy, Bilingual Interaction: English-taught Education in Bangladesh
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Abstrakt
Den här avhandlingen undersöker tvåspråkig undervisning i skolor i Bangladesh, med särskilt fokus på hur ett andraspråk, engelska, används för att undervisa ämnesinnehållet. Studien är baserad på videoinspelningar av klassrumsinteraktioner i två skolor i Bangladesh belägna i två storstäder. Åldern på de deltagande eleverna är 9 till 13 år, och den totala inspelningstiden är 44 timmar. I avhandlingen analyseras deltagarnas – både lärares och elevers – pedagogiska interaktion in situ, det vill säga så som de uttrycks i de faktiska klassrumssituationerna. Med hjälp av multimodal konversationsanalys undersöks vilka strategier deltagarna använder för att utföra klassrumsarbete mot bakgrund av skolans språkpolicy om att enbart kommunicera på engelska. Resultatet visar hur den faktiska undervisningen går till i klassrummen, och särskilt det pedagogiska fokuset på att förtydliga ämnesinnehållet och utöka ordförrådet. Avhandlingen bidrar till forskningen om social interaktion i tvåspråkiga klassrum och till den växande kunskapen om två- och flerspråkig pedagogik.