Hoppa till sidinnehåll

Möjligheternas horisont: Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer

Publicerad:2010-04-29
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Catarina Lundqvist

Handledare

Professor Aleksandra Ålund, Docent Erik Olsson

Opponent

Professor Mats Trondman

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2010-05-07

Titel (se)

Möjligheternas horisont: Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer

Institution

Filosofiska fakulteten

Möjligheternas horisont: Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer

Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet de processer som genererar olika typer av karriärval framträder i individuella berättelser. Studiens empiriska material grundar sig på fältarbete i en gymnasieskola under ett års tid. I fokus står två klasser med elever som studerats genom deltagande observationer och intervjuer.Studien belyser hur familjens sociala position och föräldrarnas karriärer är en viktig hållpunkt mot vilken ungdomarna bedömer sina egna framtidsmöjligheter. Studien pekar på hur en av både social klass och etnicitet, strukturerad individualisering påverkar ungas karriärval och färgar deras möjlighetshorisonter. Dessutom belyser studien hur karriärval måste förstås i relation till en möjlighetshorisont som har både en temporal och en rumslig dimension. Ungdomarnas möjlighetshorisonter fördunklas dock av en uppfattad etnisk diskriminering på arbetsmarknaden men även av de etniska kategoriseringarnas påverkan på karriärskapet i skolan. När ungdomarna i narrativ mening positionerar sig i (föräldrarnas) hemlandssammanhang vidgas handlingsutrymmet i symbolisk men även i praktisk mening. Genom att ta hänsyn till en translokal position kan vi förstå hur positioneringar i skilda rumsliga sammanhang hänger samman med skiftningar i den möjlighetshorisont som karriärval relateras mot.

Abstract in English

This thesis is about how young people of foreign background talk about their lives and how they perceive their career choices regarding education and work. The aim of the thesis is to analyze how horizons of opportunity in relation to careership the processes that generate different kinds of career choices appear in individual narratives. The empirical data were collected through fieldwork over the course of one year in an upper secondary school using different techniques: participant observation and interviews.The analysis shows that the family s social position and the parents careers form an important vantage point facilitating young people to assess future opportunities. Results indicate that structured individualization in terms both of social class and ethnicity affects young people’s career choices and their horizons of opportunity. Furthermore, the study highlights how career choices need to be understood in relation to a horizon of opportunity encompassing both a temporal and a spatial dimension. Young people’s horizons of opportunity are obscured by perceived ethnic discrimination in the labour market, as well as by ethnic categorizations at school affecting their careership. When young people in their narratives position themselves in the context of their parents’ homeland, they extend the scope of action in a symbolic but also practical sense. By taking into account their translocal position, we see how positioning in different spatial contexts is associated with shifts in the horizon of opportunity that are related to career choices.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

Flickor med autism och adhd i skolan

Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan, med Lotta Borg Skoglund och Maria Bühler. Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka
Åk F–Gy
7 apr – 19 maj
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev