Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Medborgarkunskap i fokus: Samhällskunskapsundervisning för nyanlända

Publicerad:2018-10-29
Uppdaterad:2019-01-23

Christina Odenstad har utforskat hur samhällskunskapsundervisning kan bidra till att forma nyanlända elevers bild av vad det innebär att vara medborgare i Sverige, vilka kunskaper som anses centrala att ära sig och varför, samt syn på deltagande och identitet.

Författare

Christina Odenstad

Handledare

Hans Lödén, Karlstads universitet. Johan Samuelsson, Karlstads universitet

Opponent

Jon Nyhlén, Stockholms universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-11-16

Titel (se)

Medborgarkunskap i fokus: Samhällskunskapsundervisning för nyanlända

Titel (eng)

Citizenship in Focus : Civic Education for Newly Arrived Immigrant Students

Institution

Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

Medborgarkunskap i fokus: Samhällskunskapsundervisning för nyanlända

Skolan utgör en arena där medborgare formas och förbereds att delta i samhället. I denna avhandling står medborgarskap inom samhällskunskapsundervisning för nyanlända ungdomar i fokus. Syftet är att visa hur olika medborgarskapsdimensioner framträder samt skapa förståelse för varför undervisningen utformas som den gör utifrån de omständigheter som råder.

Resultatet visar en diskrepans mellan policy och praktik, där kursplanen framstår som närmast orealistisk i relation till kontextuella faktorer som skolorganisation, tidsbrist och elevgruppers heterogenitet avseende bakgrundsförutsättningar samt ämnes- och språkkunskaper. Detta påverkar lärarnas ämnesdidaktiska val av syfte, innehåll och utformning och därmed elevers medborgarskapande. För att undersöka konkret undervisning används politisk etnografi, med lärarintervjuer, klassrumsobservationer, undervisnings- och bedömningsmaterial samt styr- och policydokument som empiriskt material.

Samhällskunskapsundervisningen framträder som medborgarkunskapsorientering kring demokrati samt civila, politiska och sociala rättigheter och skyldigheter. Kunskaperna är tänkta att bidra till delaktighet i samhället, vilket kan skapa en känsla av tillhörighet. Nyanlända ungdomar ges härmed möjlighet att förstå och integreras i samhället.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev