Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health
Lisa Hellströms avhandling belyser problemen med definitioner och mätmetoder för mobbning och skolledarskap. Med endast ett traditionellt mått på mobbning fångas den totala förekomsten av peer victimization och dess samband med psykosomatiska besvär inte in. Genom att öka förståelsen om olika mätmetoder för peer victimization och skolledarskap kan resultaten från avhandlingen främja arbetet för en säker och trygg skolupplevelse för barn och ungdomar.
Lisa Hellström
Curt Hagquist, Karlstads universitet
Robert Thornberg, Linköpings universitet
Karlstads universitet
2015-03-27
Att mäta mobbning och skolledarskap : en studie om definitioner, mätmetoder och samband med psykosomatisk hälsa
Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health
Institutionen för hälsovetenskaper
Att mäta mobbning och skolledarskap : en studie om definitioner, mätmetoder och samband med psykosomatisk hälsa
Ur den svenska sammanfattningen: De negativa konsekvenserna av peer victimization* utgör ett stort hot mot folkhälsan och är också ett viktigt forskningsområde. Det finns emellertid många frågetecken om hur man bäst mäter och beräknar förekomst av peer victimization och om
hur barn och vuxna definierar och uppfattar mobbning. Metoder för att mäta förekomst av peer victimization behövs för att kunna utvärdera interventioner som syftar till en ökad psykisk hälsa på individ-och skolnivå. Enligt den svenska skollagen ska varje skola aktivt arbeta med sociala, demokratiska samt akademiska mål och huvudmannen har ansvar för förebyggande åtgärder mot mobbning i skolan. PESOK är ett svenskt mätinstrument som
har använts i utvecklings- och förbättringsarbetet på svenska skolor med syfte att identifiera och studera effektiva skolor och pedagogiskt ledarskap. De psykometriska egenskaperna hos PESOK har dock inte tidigare studerats. För att få en tydligare bild av den fulla omfattningen och de sociala och psykiska konsekvenserna av mobbning är målet med denna avhandling att studera peer victimization och ledarskap i skolan med ett fokus på metodfrågor.
*Det finns ingen direkt svensk översättning av begreppet ”peer victimization”, men det engelska begreppet är övergripande och innefattar såväl mobbning som andra aggressiva handlingar.
Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health
Background: The negative impact of peer victimization on children and adolescents is a public health concern and the subject of extensive research. However, there are longstanding concerns about how to accurately measure and estimate prevalence rates of peer victimization and whether children and adults define and understand bullying in the same way. Given that prevalence rates of peer victimization are needed to evaluate mental health interventions at an individual and school level, methods for estimating the number of children experiencing peer victimization are crucial. The Swedish Education Act clearly states that schools should work actively with social, civic, as well as academic objectives and that the principal is responsible for the preventive and anti-bullying work in school. PESOC is a Swedish instrument intended for studies on school effectiveness and pedagogical leadership and has been used for school improvement efforts in Sweden. The psychometric properties of PESOC have not been examined previously. To get a clearer picture of the full extent and distribution of the social and mental health consequences of peer victimization, this thesis explores the methodological ambiguities concerning peer victimization and school leadership.