Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion
Hur är miljöer och aktiviteter i förskolan organiserade för att möjliggöra utforskande
av matematik? Det är en av frågorna som Gabriella Gejard utforskar i sin avhandling.
Gabriella Gejard
Docent Helen Melander, Uppsala universitet Docent Marie Karlsson, Uppsala universitet
Professor Camilla Björklund, Göteborgs universitet
Uppsala universitet
2018-10-05
Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudie
Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion
I avhandlingen ”Matematiserande i förskolan: Geometri multimodal interaktion” studeras matematik i förskolan som matematiserande, det vill säga som något barn och pedagoger åstadkommer tillsammans i interaktion i vardagen. I dag finns en läroplan som tydligt föreskriver att svenska barn ska ges möjlighet att utveckla sitt matematiska kunnande redan i förskolan. Betydelsen av att barn får möta matematik redan i förskolan poängteras även i tidigare forskning som visar att barn utvecklar betydande matematiska kunskaper i tidiga år. Med utgångspunkt i ett perspektiv på matematiserande som diskurs har ett etnografiskt fältarbete dokumenterat matematiserande i vardagsaktiviteter på två förskolor. Materialet som består av fältanteckningar och videoinspelningar har konstruerats och analyserats utifrån ett etnometodologiskt och samtalsanalytiskt perspektiv med samtalsanalytiska metoder. Analyserna har fokuserat på hur deltagarna använder de semiotiska resurserna tal, kropp och materiell omgivning för att förstå och göra gällande matematikinnehåll, med särskilt fokus på geometri, inom ramen för olika aktiviteter. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur barn och pedagoger i interaktion med varandra använder många olika semiotiska resurser samtidigt för att förstå och göra gällande en geometrisk diskurs. Resultaten understryker vikten av att särskilt ta hänsyn till inramningen av olika aktiviteter samt kroppsliga handlingar för att förstå hur förskolebarn visar fram kunnande om matematik.