Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

Publicerad: 2018-09-11
Uppdaterad: 2018-10-23

Hur är miljöer och aktiviteter i förskolan organiserade för att möjliggöra utforskande
av matematik? Det är en av frågorna som Gabriella Gejard utforskar i sin avhandling.

Författare

Gabriella Gejard

Handledare

Docent Helen Melander, Uppsala universitet Docent Marie Karlsson, Uppsala universitet

Opponent

Professor Camilla Björklund, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2018-10-05

Titel (se)

Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudie

Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

I avhandlingen ”Matematiserande i förskolan: Geometri multimodal interaktion” studeras matematik i förskolan som matematiserande, det vill säga som något barn och pedagoger åstadkommer tillsammans i interaktion i vardagen. I dag finns en läroplan som tydligt föreskriver att svenska barn ska ges möjlighet att utveckla sitt matematiska kunnande redan i förskolan. Betydelsen av att barn får möta matematik redan i förskolan poängteras även i tidigare forskning som visar att barn utvecklar betydande matematiska kunskaper i tidiga år. Med utgångspunkt i ett perspektiv på matematiserande som diskurs har ett etnografiskt fältarbete dokumenterat matematiserande i vardagsaktiviteter på två förskolor. Materialet som består av fältanteckningar och videoinspelningar har konstruerats och analyserats utifrån ett etnometodologiskt och samtalsanalytiskt perspektiv med samtalsanalytiska metoder. Analyserna har fokuserat på hur deltagarna använder de semiotiska resurserna tal, kropp och materiell omgivning för att förstå och göra gällande matematikinnehåll, med särskilt fokus på geometri, inom ramen för olika aktiviteter. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur barn och pedagoger i interaktion med varandra använder många olika semiotiska resurser samtidigt för att förstå och göra gällande en geometrisk diskurs. Resultaten understryker vikten av att särskilt ta hänsyn till inramningen av olika aktiviteter samt kroppsliga handlingar för att förstå hur förskolebarn visar fram kunnande om matematik.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt
Digital temaföreläsning

Skolsäkerhet och PDV

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om skolsäkerhet och hantering av pågående dödligt våld, med föreläsare Kim Norman. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
14 apr – 19 jun