Hoppa till sidinnehåll
Fritidshem

Managerial Dilemmas of a Borderland Position: Professional Standardization in the Swedish School-age Educare

Publicerad: 2023-05-23

Richard Andersson har undersökt hur lokala styrningsaktörer tolkar och införlivar förändring i sina skolorganisationer efter lärarlegitimationsreformen i fritidshemmet.

Författare

Richard Andersson

Handledare

Docent Carl-Henrik Adolfsson, Linnéuniversitetet. Professor Per Lindqvist, Linnéuniversitetet

Opponent

Docent Mette Liljenberg, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Linnéuniversitetet

Disputationsdag

2023-06-09

Titel (se)

Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla

Titel (eng)

Managerial Dilemmas of a Borderland Position: Professional Standardization in the Swedish School-age Educare

Institution

Institutionen för didaktik och lärares praktik

Managerial Dilemmas of a Borderland Position: Professional Standardization in the Swedish School-age Educare

The overarching aim of the thesis is to explore how local school management actors, i.e. school principals and municipal management staff, interpret and enact changes in their organizations following the demands and intentions derived from the teacher certification reform in Swedish School-age Educare. Through four individual research articles and a summary chapter, this compilation thesis focuses on the local organizing efforts and areas of conflict in enacting the initiatives of quality development and equivalence within the educational program. As a novel entity when compared to the institutional and professional properties of the neighboring school forms, and with little prior research into the managerial practice of the educational program, this thesis contributes to the understanding of professional standards-implementation and educational management outside of the compulsory school system. The thesis takes its theoretical point of departure in a symbolic interactionist approach toorganizational sensemaking – providing a framework for exploring actors’ interpretations, interactions and actions in making sense of the reform in relation to themselves, their organizations and extended environments. Guided by constructivist grounded theory methodology, the sub-studies ofthe thesis are carried out through case studies and qualitative interview studies.The main findings of the thesis show that managerial actors in Swedish School-age Educare interpret and enact the intentions and demands of the reform based on three co-constructive and dilemmatic factors that encompass the identity, quality and resource-based aspects of the educational program. Managers, across both the municipal and local school level, untangle and maneuver within and between these factors by means of contextual rationality and pragmatic problem-solving – resulting in a wide variation in outcomes between individual organizations. This is apparent incommon activities affected by the content of the reform, such as professional development of current staff, recruitment procedures and hiring routines and the re-structuring of staff responsibilities. As a result of this, issues arise in relation to the initial reform intentions and logic of qualitative equivalence through professional standardization in School-age Educare, with further implications for local managerial practice towards improvement and change in the educational program.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Barns utveckling i en digital värld

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning, som presenterar den senaste forskningen om digitala mediers påverkan på barns utveckling, inlärning och psykiska hälsa. Föreläsningen är av intresse för dig som arbetar i förskolan eller har barn i förskoleåldern.
Läs mer och boka
Fsk
28 apr – 2 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Josefin Nilssons avhandling: ”Vi ser om dom flyter typ”

2023-12-21
Ämnet för Josefin Nilssons avhandling är högaktuellt idag. I avhandlingen får man en djupare förståelse för den komplexitet som präglar kompetensutveckling och lärares didaktiska förändringsprocesser, inte minst i relation till arbetet att stärka likvärdigheten för nyanlända elever.

“Forskningen ska ingå i pedagogernas planerade undervisning”

2023-12-01
Förskolerektorn Angelica Stäring i Kungsbacka har haft praktiknära forskningsprojekt på två av sina förskolor – båda med fokus på undervisning i teknik. Projekten har lett till professionsutveckling för pedagogerna och utveckling av verksamheterna. Kommunens lektorer har haft en viktig roll i att inspirera och stötta pedagogerna att ta steget.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Mjuk övergång kräver systematik och struktur

2023-10-11
Det brister ofta vid övergångar från låg- till mellanstadiet. I regel beror det på att det saknas systematik kring överlämning av elevinformation mellan stadierna, visar Sara Eklund och Monica Rundqvist i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Datadriven skolutveckling.
Forskning och utveckling kategorier

School staff’s perceptions of implementing the Inclusive Behavioral Support in Schools framework in Swedish schools

2024-01-09
The Determinants of Implementation Behavior Questionnaire for school settings (DIBQ-S) was administered to examine questionnaire internal structure evidence and ascertain 127 Swedish school staff’s perceived barriers to and facilitators of implementing the Inclusive Behavioral Support in Schools program.

Promoting 21st century pedagogy: can school autonomy and school-based professional development processes make a difference?

2024-04-24
Since learning environments designed for knowledge construction promote self-regulated and self-directed learners, the current study attempts to assess to what extent do teachers’ perceptions of their school’s autonomy and satisfaction with school-based professional development (PD) processes foster 21st century oriented pedagogy.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.