Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Magiska möjligheter: Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete

Publicerad:2016-09-06
Uppdaterad:2016-09-20

Malin Alkestrands huvudtes är att fantasylitteratur utgör en utmärkt utgångspunkt för värdegrundsarbetet i skolan.

Författare

Malin Alkestrand

Handledare

Professor Bibi Jonsson, Lunds universitet Universitetslektor Karin Nykvist, Lunds universitet

Opponent

Professor Anna Nordenstam, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Lunds universitet

Disputationsdag

2016-09-16

Titel (se)

Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete

Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete

Sedan den första Harry Potter-boken publicerades år 1997 har intresset för fantasylitteratur ökat lavinartat. Miljoner av barn, ungdomar och vuxna har följt sina mest omtyckta fantasyhjältar och –hjältinnor på deras äventyr in i magiska världar, där verklighetens lagar utmanas, överskrids och ställs på ända. Men vad kan läsare lära sig om sin egen värld via karaktärernas upptäcksresor in i de magiska världarna? Och hur kan fantasylitteratur användas i klassrummet, när verklighetens maktförhållanden diskuteras? Dessa frågor står i centrum för Malin Alkestrands avhandling Magiska möjligheter: Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete.

Avhandlingen fokuserar på vad tre fantasyserier för barn och ungdomar – J. K. Rowlings Harry Potter-serie (1997–2007), Eoin Colfers Artemis Fowl-serie (2001–2012) samt Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi (2011–2013) – kan lära läsaren om demokrati, mänskliga rättigheter och kulturell mångfald. De tre problemkomplexen utgör en del av skolans värdegrund. Alla lärare inom det svenska skolsystemet, oavsett ämnestillhörighet, har i uppdrag att inkorporera värdegrunden i sin undervisning.

Med utgångspunkt i bland annat Viktor Sklovskijs främmandegöringsbegrepp, diskursanalys, intersektionell teori och litteraturdidaktiska teorier undersöker Alkestrand hur de fantasylitterära exemplen problematiserar demokrati, mänskliga rättigheter och kulturell mångfald, samt vilka kopplingar det finns till de värden som definieras i skolans värdegrund. På så sätt undersöks vilken didaktisk potential de aktuella fantasyserierna har i skolans värdegrundsarbete. Avhandlingens huvudtes är att fantasylitteratur utgör en utmärkt utgångspunkt för värdegrundsarbetet, eftersom skildringarna av de magiska världarnas maktförhållande fungerar som allegorier över verklighetens motsvarigheter, samtidigt som de skapar en främmandegörande effekt som hjälper läsaren att betrakta maktfrågor utifrån, med en distanserad blick. Det är i denna dialektik mellan närhet och distans som fantasylitteraturens magiska kraft konstitueras.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev