Learning by hearing. Technological framings for Participation
Forskaren Ingela Holmström har studerat hur vardagen ser ut i skolan för barn med cochleaimplantat som går tillsammans med hörande elever.
Ingela Holmström
Professor Sangeeta Bagga-Gupta, Örebro universitet, Associate professor Stockholms universitet
Associate professor Tommaso M Milani, University of Witwatersrand, South Africa
Örebro universitet
2013-10-21
Learning by hearing. Technological Framings for Participation
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
Abstrakt
Under 2000-talet har CI operationer på barn ökat kraftigt i Sverige. I takt med detta har allt fler föräldrar valt en skolplacering i s.k. vanlig klass på hemorten, snarare än i specialskolan, något som har lett till att elevantalet i denna skolform sjunkit, samtidigt som det saknas kunskap om placeringen av de här barnen i vanliga klasser. Mot denna bakgrund har Ingela Holmström i sin avhandling tittat på hur skolvardagen kan se ut för barn med CI som går inkluderade i vanlig skola, genom att utifrån etnografisk ansats följa två klasser där sådana barn finns. Avhandlingen har ett särskilt intresse för hur teknologier* används och hanteras i interaktion och hur de skapar villkor för kommunikation och identitet för människor med hörselnedsättning, inte bara i de studerande klassrummen, utan också ur ett historiskt perspektiv. Det senare har gjorts genom analys av artiklar från tre intresseorganisationers tidskrifter (SDRs, DHBs och Barnplantornas) i syfte att förstå det som sker idag och för att sätta in nutida situation i ett historiskt sammanhang. En viktig slutsats i avhandlingen är att det över huvud taget finns ett stort fokus på teknologier av olika slag, både i klassrumsinteraktionen och i tidskrifterna och att dessa hanteras och används på olika sätt, med olika syften och konsekvenser. Två olika perspektiv framträder; det ena fokuserar hur teknologier på olika sätt kan kompensera för hörselnedsättningen genom att öka möjligheterna till interaktion och deltagande medan det andra perspektivet fokuserar hur teknologier kan ”reparera” ett skadat sinne så att en så hög grad av normalisering som möjligt kan uppnås. Sammantaget konstaterar avhandlingen att teknologier spelar en avgörande roll avseende deltagande i interaktionen för människor med hörselnedsättning både genom att främja detta men också genom att många gånger istället skapa hinder för deltagandet. Avseende de studerade klassrummen så framgår skolvardagen som mycket komplex för barn med CI. Samtidigt som de vuxna har makt över teknologierna och hur de hanteras och används så åläggs barnen stort eget ansvar för sitt deltagande i kommunikation och interaktion, och de kan inte ta något stöd för givet. Även om resurser sätts in såsom hörselteknologier och resurspersoner, så får barnen en mer perifer position i klassrummet jämfört med sina hörande klasskamrater.
* Med teknologier menas inte bara hörselteknisk utrustning av olika slag, utan också annan teknologi som används i vardagslivet, samt kommunikativ-länk teknologi i form av resurspersoner, tolkar osv.
Learning by hearing. Technological Framings for Participation
This thesis examines technological framings for communication and identity issues, with a particular focus on Swedish mainstream schools where children with cochlear implants are pupils. Based on a sociocultural perspective on learning, the thesis focuses on how pupils and teachers interact with (and thus learn from) each other in classroom settings. The study comprises a) a sociohistorical analysis of three Swedish non-governmental organizations’ periodicals from 1891 to 2010, and b) an ethnographic study including micro-analyses of interaction in two mainstream classrooms where there are children with cochlear implants. The sociohistorical analysis illustrates how different technologies, in a range of ways, have shaped (i) how people with hearing loss communicate and interact with others and (ii) their identity positions. The analysis also demonstrates the presence of language ideologies in settings where children with hearing loss are taught. Here the main preference is for spoken communication, even though different types of visual communication emerge during the 1980s and 1990s. In addition, the issue of integration has been a matter of debate since the 1970s and provides a backdrop for the current situation, where an increasing number of children with cochlear implants receive their schooling in mainstream public rather than segregated regional deaf schools. Against this background, micro-analyses have been carried out of classroom interaction and recurring patterns and activities have been identified. The results illustrate that audiologically-oriented and communicative-link technologies play major roles in the classrooms and these both facilitate and limit the pupils’ participation. Based on postcolonial theory, the results can be understood in terms of participation and non-participation of the pupil with cochlear implants, who acquire peripheral identity positions in these classroom settings. The analysis also illuminates unequal power relations regarding technologies in use, and expressions of language ideologies in the classrooms, where spoken communication is preferred. Overall, the everyday life of children with cochlear implants in mainstream schools appears to be complex, and it is technologies in use that frame the conditions for their participation in interaction and communication.