Hoppa till sidinnehåll
Svenska

Läsa bredvid raderna: Högstadieelevers kritiska läsning av digitala multimodala argumenterande texter

Publicerad:14 oktober
Uppdaterad:22 oktober

Hur går elever tillväga i läsning och meningsskapande av digitala multimodala argumenterande texter? Det är en av frågorna som Marie Wejrum undersöker i sin avhandling.

Författare

Marie Wejrum

Handledare

Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet. Marie Nilsberth, Karlstads universitet

Opponent

Professor Jenny Wiksten Folkeryd, Uppsala universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2024-09-20

Abstrakt

Läsa bredvid raderna är en avhandling om hur högstadieelever gör när de läser texter på nätet som försöker påverka dem på något sätt. Digitala texter är komplexa då de erbjuder olika läsvägar och består av olika uttrycksformer som skriven text, bilder, filmklipp och ljudfiler. Det är inte heller alltid självklart vem som ligger bakom texten, hur pålitlig den är eller vilket syftet är.

I studien har högstadieelever filmats när de läser och samtalar om olika nättexter som innehåller argumentation och blivit intervjuade efteråt. Utifrån socialsemiotisk multimodal teori tillsammans med ett critical literacy-perspektiv visar resultaten av analyserna att elever uttrycker en hög grad av agens och medvetenhet i sin läsning, men ändå tenderar att ha stark tilltro till texter och avsändare som framstår som auktoriteter. Vidare har elever ofta svårt att kritiskt analysera multimodala texters argumentation och uttrycker sig istället om texter som en helhet.

Avhandlingen bidrar med kunskap om hur elevers läsning och meningsskapande process ser ut och presenterar didaktiska implikationer som pekar på svensklärarens viktiga roll i arbetet med digitala multimodala argumenterande texter i klassrummet.

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev