Läsa bredvid raderna: Högstadieelevers kritiska läsning av digitala multimodala argumenterande texter
Hur går elever tillväga i läsning och meningsskapande av digitala multimodala argumenterande texter? Det är en av frågorna som Marie Wejrum undersöker i sin avhandling.
Marie Wejrum
Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet. Marie Nilsberth, Karlstads universitet
Professor Jenny Wiksten Folkeryd, Uppsala universitet
Karlstads universitet
2024-09-20
Abstrakt
Läsa bredvid raderna är en avhandling om hur högstadieelever gör när de läser texter på nätet som försöker påverka dem på något sätt. Digitala texter är komplexa då de erbjuder olika läsvägar och består av olika uttrycksformer som skriven text, bilder, filmklipp och ljudfiler. Det är inte heller alltid självklart vem som ligger bakom texten, hur pålitlig den är eller vilket syftet är.
I studien har högstadieelever filmats när de läser och samtalar om olika nättexter som innehåller argumentation och blivit intervjuade efteråt. Utifrån socialsemiotisk multimodal teori tillsammans med ett critical literacy-perspektiv visar resultaten av analyserna att elever uttrycker en hög grad av agens och medvetenhet i sin läsning, men ändå tenderar att ha stark tilltro till texter och avsändare som framstår som auktoriteter. Vidare har elever ofta svårt att kritiskt analysera multimodala texters argumentation och uttrycker sig istället om texter som en helhet.
Avhandlingen bidrar med kunskap om hur elevers läsning och meningsskapande process ser ut och presenterar didaktiska implikationer som pekar på svensklärarens viktiga roll i arbetet med digitala multimodala argumenterande texter i klassrummet.