Hoppa till sidinnehåll
Kompetensutveckling och fortbildning

Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Publicerad:2018-05-14
Uppdaterad:2019-01-25

Lärare begränsades av brist både på tid och på materiella resurser. Det visar Lena Eckerholm som forskat om lärares undervisning i läsförståelse i årskurs 4–6.

Författare

Lena Eckerholm

Handledare

Monica Rosén, Göteborgs universitet, Maj Asplund Carlsson, Högskolan Väst Birgitta Kullberg, Göteborgs universitet, Eva Gannerud, Göteborgs universitet, Gudrun Erickson, Göteborgs universitet, Monica Reichenberg, Göteborgs universitet, Girma Berhanu, Göteborgs universitet

Opponent

Professor emerita Bente Aamotsbakken, Høgskolen i Sørøst-Norge

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2018-04-27

Titel (se)

Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Titel (eng)

Teacher perspective on reading comprehension. An Interview Study on Education in Grades 4-6

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Teacher perspective on reading comprehension. An Interview Study on Education in Grades 4-6

The purpose of the study was to investigate teachers’ statements about reading comprehension in grades 4-6. What aspects of reading comprehension do teachers emphasize, what constitutes and distinguishes successful teaching of reading comprehension, what methods and activities do teachers use in their teaching, and what opportunities and obstacles do they encounter? The theoretical framework of the study is based on practical theory. The teachers′ statements relate to the cultural, economic and social conditions to which the school is subject. Twenty-two teachers were interviewed about their own teaching of reading comprehension skills. The questions concerned the methods the teachers say they use and how they perceive the conditions offered by their schools in terms of resources and skills development. The interviews gave a somewhat unclear impression of teachers’ systematic work to equip students with a broad repertoire of reading strategies. Teaching was influenced by the resources that the school could offer. The responses reveal that, to a certain extent, the interviewed teachers lacked sufficient resources in terms of training, knowledge, time, and material to carry out the intended teaching. These shortcomings make it difficult to conduct effective teaching of reading comprehension. The teachers would like more knowledge on how to best design the reading comprehension instruction. The teachers perceived a discrepancy between the skills development they needed and what was offered by their schools.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev