Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar
Therese Welén vill med sin forskning fördjupa förståelsen för lärares didaktiska arbete med barns övergångar mellan skolformer.
Therese Welén
Tina Hellblom-Thibblin, docent Mälardalens universitet. Gunilla Sandberg, professor Mälardalens universitet. Anders Garpelin, professor emeritus Mälardalens universitet
Biträdande professor Susanne Thulin, Högskolan Kristianstad
Mälardalens universitet
2022-02-04
Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar
Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar
Övergångar i utbildningssammanhang är betydelsefulla händelser i barns lärande och utveckling. Att barn möter nya sammanhang och övergångar inom och mellan olika skolformer och pedagogiska nivåer kan tyckas vara en naturlig del av livet och utbildningstiden. Samtidigt innebär övergångar både förändring, anpassning, möjligheter och utmaningar. Problemområdet och utgångspunkten för den här avhandlingen tar avstamp i den förändring som barns övergångar innebär och där läraren står i centrum för det vardagliga arbetet. Intresset är de två övergångarna där förskola, förskoleklass och årskurs 1 möts, och frågan är vilken roll lärare har i arbetet med barns övergångar mellan dessa skolformer och vad som bidrar till hur arbetet gestaltas.
Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa förståelsen av lärares didaktiska arbete med barns övergångar mellan skolformer. Uppmärksamhet riktas mot vilka hinder och möjligheter som framträder i lärares didaktiska arbete med barns övergångar, vilka faktorer är av betydelse för lärarnas förutsättningar att arbeta med barns övergångar, och på vilket sätt får lärares arbete med övergångar betydelse för barn med olika förutsättningar och behov. Studien har som teoretisk utgångspunkt Bronfenbrenners (1979) ekologiska modell och Bronfenbrenner och Morris (1998; 2006) bioekologiska modell. I den här avhandlingen är fokus på barns övergångar utifrån de erfarenheter och förutsättningar som lärarna och skolcheferna redogör för. Det empiriska materialet har samlats in genom fokuserade gruppsamtal med lärare och intervjuer med lärare och skolchefer.
Resultaten visar att lärarnas didaktiska arbete med barns övergångar är en komplex process. Studien visar att informationsöverföring, relationsskapande arbete, styrning och organisatoriska förutsättningar bidrar till att olika villkor skapas för barns i lärarnas arbete med övergångar. Lärarna påverkas av olika faktorer och processer som de behöver förhålla sig till och som lärarna mer eller mindre kan påverka vilket skapar såväl hinder och möjligheter som dilemman i lärarnas vardagsarbete med barns övergångar. Faktorer och processer som lärarna fört fram som centrala och som behandlats i denna studie är sådana som de själva kan påverka i något avseende, till exempel det relationsskapande arbetet. Lärarna för även fram faktorer som de inte direkt kan förändra, och som befinner sig på mer övergripande systemnivåer, till exempel skolindelning, resurstilldelning eller sena lärartillsättningar. De faktorer och processer som framträtt påverkar lärarnas arbete och synliggör inte bara systemnivåer utan också att det finns förbindelser mellan olika komponenter som påverkar varandra. Interaktionen dom emellan är framträdande.