Lärares beskrivningar av evolution som undervisningsinnehåll i biologi på gymnasiet
Maria Petersson har till sin avhandling intervjuat biologilärare om hur de undervisar om evolution på gymnasiet. Avhandlingen handlar om vilka skäl erfarna lärare ger till att välja ett specifikt innehåll.
Maria Petersson
Per-Olof Wickman, Professor, Stockholms universitet
Christina Ottander, Docent, Umeå universitet
Karlstads universitet
2012-11-16
Lärares beskrivningar av evolution som undervisningsinnehåll i biologi på gymnasiet
Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, avdelningen för biologi
Lärares beskrivningar av evolution som undervisningsinnehåll i biologi på gymnasiet
Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka innehållet i evolutionsundervisning. Avhandlingen baseras på empiriskt material, insamlat genom enkäter och djupintervjuer med biologilärare med erfarenhet av kursen Biologi A på det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. I avhandlingen identifieras det innehåll lärarna beskriver och de skäl lärarna ger för valet av det, samt lärarnas resonemang om hur de anpassar innehållet så att det ska vara lämpligt och underlätta för elevernas förståelse.
Två aspekter har undersökts: 1) det naturvetenskapliga innehållet beskrivet i teman 2) det socialiserande innehållet, som visas genom de teman som prioriteras och lärarnas övergripande mål med biologikursen. Resultaten visade att lärarna trots att de beskrev att gemensamma teman i innehållet beskrev de olika undervisningsinnehåll med avseende på värderingar. Utifrån lärarnas beskrivningar har fyra olika selektiva traditioner identifierats. Resultaten har diskuterat i relation till sammanhanget och förutsättningar för undervisningen.
Abstract in English
Biological evolution is part of the syllabi for Biology and Science in Swedish upper secondary school. In the syllabi, evolution is not only presented as a topic in Biology courses, but is also regarded as a unifying theme. The teacher has a fundamental role in deciding how the national curriculum is translated into the educational situation. This thesis investigates teachers’ accounts of their teaching of evolution in Swedish upper secondary school, describing their understandings of the purpose of teaching and learning evolution as part of biology education.
The thesis is based on interviews of teachers teaching the course Biology A, which is compulsory as dictated by the Natural Science Program. The interviews were supplemented with questionnaires. The interviews were orientated towards questions about selection of course content and the reasons for choosing this content. The interviews were focused on teachers experiences based on their own practice. Two aspects of content were examined: (1) the scientific content taught in terms of themes and (2) the socializing value-laden aspects, such as priorities taken by the teachers and the teachers´ overarching aims.
The results showed that teachers described different teaching contents with regard to values, even when the core content of themes was similar. Four different selective traditions for choosing content were identified among teachers. The results are discussed in relation to the context and conditions that the teachers identify as influential on the content chosen. Teachers’ interactions with their students as well as their world views are important for their selection and adjustment of content. There are also indications that teachers’ personal views about purposes are important for selecting the teaching content.