Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet
– Arbetsglädje för lärare är både att glädjas tillsammans med elever och kollegor liksom att trösta och stödja dem. Likaså känner lärarna arbetsglädje när de blir mottagna som personer i mötet med elever och kollegor, säger Anna-Carin Bredmar.
I arbetet med sin studie har hon intervjuat 19 lärare om deras erfarenheter av arbetsglädje.
Anna-Carin Bredmar
Jan Bengtsson, Karin Dahlberg, Jörgen Dimenäs
Professor Michael Uljens, Åbo Akademi
Göteborgs universitet
2014-04-11
Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet
Teachers’ work enjoyment. The significance of emotional presence in the educational work
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet
Positiva emotionella erfarenheter av läraryrket har studerats mycket sparsamt, trots att de har stort inflytande i pedagogiskt arbete. I samhällsdebatten beskrivs vanligtvis lärares arbete som bekymmersamt, men detta arbete innehåller även en hel del glädje. Ibland är glädjen framträdande och högst påtaglig och ibland är den mer dold. Vilken betydelse kan arbetsglädje ha i lärares arbete? Och vad kan arbetsglädje bidra med för förståelse och kunskap om läraryrket? Detta är två frågor som besvaras i avhandlingen. Syftet med denna avhandling är att utforska vad arbetsglädje innebär i lärares arbete. I studien fokuseras nitton lärares erfarenheter av arbetsglädje. I ljuset av deras erfarenheter framträder sju innebördsteman av arbetsglädje. Tre av dessa förstås som stödjande, vilka är arbetsglädje som stämning, kraftkälla och närvaro. Fyra innebördsteman förstås som vidgande, vilka är arbetsglädje som sammanhang och samhörighet, rytm och balans, öppnande och eftervärme. Resultatet visar på betydelsen av att ta hänsyn till lärares levda verklighet för att känna arbetsglädje.
Att känna en stämning av glädje i arbetet är fundamentalt. Denna innebörd hos arbetsglädje kan liknas vid ett golv som ger stabilitet och trygghet. Utan den förlorar lärarna fotfästet i sitt arbete. I mötet med eleverna är det betydelsefullt att kunna vara personlig och samtidigt professionell för att uppleva arbetsglädje. Glädjen är öppnande till sin funktion och innebär att arbetet framstår utifrån dess möjligheter istället för dess hinder. En betydelsefull aspekt för att känna arbetsglädje i det dagliga arbetet som lärare är att få möjlighet att fokusera på den situation som är för handen och det som uppfattas som väsentligt i arbete.
Glädjen är relaterat till arbetet i sin helhet, så som till elever och kollegor, undervisningsinnehåll och olika arbetsuppgifter. En förmåga att handla insiktsfullt med emotionell lyhördhet beskrivs som arbetsglädje. Likaså bidrar arbetsglädje med en förståelse av arbetet som en sammanvävd helhet – som en livsväv.
Teachers’ work enjoyment. The significance of emotional presence in the educational work
This thesis aims to explore teachers’ ‘work enjoyment’ and thereby deepening our understanding of teachers’ work and professionality. Positive emotions in teachers’ work are an underestimated and under-researched dimension of teacher practise and professionality. Through interviews that have generated the empirical material, the work enjoyment of nineteen teachers is focused on and analyzed from a phenomenological lifeworld approach. The results are presented in two parts; the first one consists of descriptions of teachers’ work enjoyment that reveal seven themes of meanings that signify joy in teachers’ work.
The themes include Supporting meanings, which are mood, power source and presence awareness, as well as Widening meanings, which are context and connectedness, rhythm and balance, opening and after heat. In the second part of the result the meanings of the phenomenon are interpreted further and conclusions are drawn. The conclusions highlight the importance of the relation between lived experiences and teachers’ work enjoyment. These themes are To be present, To feel a rhythm, To be “occupied” by work, To be both personal and professional and Teachers’ work as a tapestry of life. Enjoyment of work is fundamental; i.e. like a safe floor to stand on. The experience of joy also means opening and involves an expectant foreshadowing. Based on a safe floor, teachers can open up to different options of how to be or to act. Joy as opening extends across time and space through the longing and hope that it is connected to. In times of struggle, joy enables teachers to find their way back to what is meaningful in their work. Teachers’ work enjoyment is related to the involvement in children’s development and learning. The result shows how work enjoyment provides emotional presence in teachers’ work, both letting oneself be involved by work and involving oneself in the work. Emotional responsiveness is enjoyment of work; it makes the teachers relate to their work with openness and insight. Such responsiveness contributes with sensitivity to the whole classroom situation and towards what is essential in their work, and shows how the emotional and the rational are intertwined.
This study provides an understanding of the meanings of teachers’ work enjoyment and what lived experiences of joy can imply for ordinary schoolwork. Given the results of this study it is problematic that positive emotional dimensions of teachers’ work are a relatively unexplored area. The study indicates that work enjoyment is of fundamental importance to teachers’ work.