Hoppa till sidinnehåll
Flerspråkighet

Lära och leka med flera språk: socialt samspel i flerspråkig förskola

Publicerad:2006-11-28
Uppdaterad:2017-10-25

Polly Björk-Willén har studerat barns sociala samspel i två flerspråkiga förskolor i Australien och Sverige. Hennes studie visar bland annat att barn har en mycket kreativ språkanvändning och snabbt lär sig vilket språk de ska använda i olika situationer.

Författare

Polly Björk-Willén

Handledare

Docent Jakob Cromdal

Opponent

Docent Fritjof Sahlström

Disputerat vid

Hej världen!

Disputationsdag

2006-12-08

Titel (se)

Lära och leka med flera språk: socialt samspel i flerspråkig förskola

Titel (eng)

Learning and playing in several languages: social interaction in a multilingual preschool

Institution

Institutionen för Tema, tema barn

Lära och leka med flera språk: socialt samspel i flerspråkig förskola

Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. Studien belyser i också hur dessa kombineras och koordineras med tal. Avhandlingen består av ett mindre videomaterial från en australiensisk flerspråkig förskola och ett mer omfattande från en svensk flerspråkig förskola. Analytiskt och teoretiskt är avhandlingen influerad av ett etnometodologiskt perspektiv på socialt handlande, och konversationsanalys (CA) har tjänat som ett metodologiskt analysredskap. Det innebär att detaljerade transkriptioner och analyser av barnens sociala samspel har genomförts.

Avhandlingens resultat presenteras i tre studier. Den första artikeln visar vilka samspelsresurser och pedagogiska rutiner som barn använder och gör synliga när de för in pedagogisk erfarenhet i sin lek. Den andra studien belyser framförallt olika interaktionella fenomen (”skuggning” och olika former av språkalternering), som barnen använder och kombinerar med icke-verbala resurser för att få tillträde till eller upprätthålla lek. Den tredje studien poängterar rutiners betydelse för deltagande i lärarledda aktiviteter och synliggör att det sällan är språkliga missförstånd i sig, utan lärarnas avvikelser från förväntade rutiner i kända aktiviteter som kan försvåra barnens deltagande.

Sammantaget visar studierna att barns språkbruk i flerspråkig förskolemiljö är en praktisk och situerad angelägenhet, där flerspråkigheten blir en av flera multimodala resurser som barn använder för att delta i förskolans vardag. Detta studium av faktisk språkanvändning i förskolans praktiker synliggör de interaktionella rutiner som bidrar till barns socialisering och språklärande.

Learning and playing in several languages: social interaction in a multilingual preschool

The present thesis investigates children’s social interaction and participation in a multilingual preschool context. More specifically, it explores the children’s language use in combination and coordination with other semiotic resources in play and instructional activities, and also how these resources bring about participation in the daily activities of the preschool. The data corpus consists of video recordings from two preschools, a smaller corpus from an Australian preschool and a larger corpus from a Swedish preschool setting. The theoretical framework of the thesis is influenced by ethnomethodological perspective on social action, and conversation analysis (CA) has served as a tool for the analytical work, which includes detailed transcriptions and analyses.

The findings are documented in three studies. The first study shows how children transform and explore interactional resources and educational routines when they enact previously experienced second language activities within ”free play”. The second study explores interactional phenomena like ”shadowing” and different forms of language choice; resources that children use in combination with non-vocal moves to gain and sustain participation in peer play. The third study identifies and discusses interactional trouble in educational activities in terms of the teachers elaboration of some routine features of these activities, resulting in a mismatch between the teachers local aims and the children’s projections of relevant next actions.

As a whole, children’s social interaction is treated in terms of practical and local concern, where language is one of several semiotic resources for children’s participation in everyday preschool activities. Accordingly, studies of children’s language use demonstrate interactional routines that organise children’s socialisation and language learning.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev