Languaging in virtual learning sites: studies of online encounters in the language-focused classroom
Avsikten med Giulia Messina Dahlbergs avhandling är att förstå hur kommunikation fungerar när den förmedlas via teknologi och att skapa ett underlag för att gå vidare och utveckla goda metoder för undervisning i virtuella miljöer.
Giulia Messina Dahlberg
Professor Sangeeta Bagga-Gupta, Örebro universitet, universitetetslektor Mats Tegmark, Högskolan i Dalarna, universitetslektor Sylvi Vigmo, Göteborgs universitet
Dr David Malinowski, Yale University, USA
Örebro universitet
2015-09-21
Languaging in virtual learning sites: studies of online encounters in the language-focused classroom
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
Abstrakt
Denna avhandling fokuserar på en rad empiriska studier som försöker förstå kommunikation och lärande i online synkrona gemenskaper inom högre utbildning i Sverige. Ett återkommande tema i det teoretiska ramverket handlar om frågor om språkande i virtuella multimodala miljöer samt skapandet av identitet och meningsförhandling i dessa sammanhang. Avhandlingen analyserar aktiviteter, vad folk gör, i motsats till studien av hur människor talar om sin verksamhet. Studierna uppstår ur ett netnografiskt arbete under två online kurser i italienska för nybörjare som erbjöds av ett universitet i Sverige. Mikroanalyser av interaktionen som sker i en multimodal plattform för videokonferens förstärks av studien om kursernas organisation i tid och rum. Detta har möjliggjort att identifiera kommunikativa strategier och interaktionsmönster i virtuella lärandeplatser när deltagarna kommunicerar på ett språk som de har en begränsad erfarenhet av.Resultaten från de fyra studierna som ingår i avhandlingen visar att studenter, som är en del av institutionella virtuella miljöer inom högre utbildning, använder sig av flera resurser för att utföra sina identitetspositioner inom gruppen. Deltagarnas olika strategier i interaktionen fungerar som ett sätt att berika och vårda de processerna av kommunikation och lärande som sker i dessa multimodala, flerspråkiga praktikgememskaper. Den sociokulturella-dialogiska analysen belyser även de sätt på vilka deltagarna, som samlas i diskursiva-tekniska miljöer från olika rumsliga platser, kan dra nytta av möjligheten att delta i kurser utan att fysiskt pendla till institutionen som tillhandahåller utbildningen. Denna identitetsposition blir således både upplevt av deltagarna under interaktionen, men den möjliggörs också av det ”icke-rumsliga” som träder fram i en online miljö.
Languaging in virtual learning sites: studies of online encounters in the language-focused classroom
This thesis focuses upon a series of empirical studies which examine communication and learning in online glocal communities within higher education in Sweden. A recurring theme in the theoretical framework deals with issues of languaging in virtual multimodal environments as well as the making of identity and negotiation of meaning in these settings; analyzing the activity, what people do, in contraposition to the study of how people talk about their activity. The studies arise from netnographic work during two online Italian for Beginners courses offered by a Swedish university. Microanalyses of the interactions occurring through multimodal video-conferencing software are amplified by the study of the courses’ organisation of space and time and have allowed for the identification of communicative strategies and interactional patterns in virtual learning sites when participants communicate in a language variety with which they have a limited experience.
The findings from the four studies included in the thesis indicate that students who are part of institutional virtual higher educational settings make use of several resources in order to perform their identity positions inside the group as a way to enrich and nurture the process of communication and learning in this online glocal community. The sociocultural dialogical analyses also shed light on the ways in which participants gathering in discursive technological spaces benefit from the opportunity to go to class without commuting to the physical building of the institution providing the course. This identity position is, thus, both experienced by participants in interaction, and also afforded by the ‘spaceless’ nature of the online environment.