Laddade bilder. Representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande
Lisa Öhman-Gullberg
Professor Staffan Selander och Gunnar Åsén, Stockholms universitet
Professor Dr. philos Elise Seip-Tønnessen, Inst. för nordisk og mediefag Universitetet i Agder, Norge
SU – Stockholms universitet
2008-10-24
Laddade bilder. Representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande
Ambiguous Images: Representation and meaning in young girls film making
Institutionen för Didaktik och pedagogiskt arbete
Laddade bilder. Representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande
Avhandlings syfte har varit att undersöka hur elever använder sig av visuella representationer för att bearbeta och skapa mening i ett skolsammanhang. Tre filmer producerade inom ett lokalt medietillval i årskurs nio och intervjuer med två unga tjejer utgör studiens empiriska underlag. Analyserna visar genom en närläsning av filmer och intervjuer hur eleverna använder filmskapandet för att arbeta med frågor som varit av central betydelse för dem i både skola och vardagsliv. Studien åskådliggör hur eleverna kom att utmana och skapa egna alternativa bilder till representationen av unga tjejer inom såväl det lokala nära skolsammanhanget som i offentlig debatt. Ett framträdande resultat är även de skiftande betydelser och funktioner som bild, musik, gestik, tal och text får i elevernas berättande med film. I filmproduktionerna visar eleverna att de både innehar förmågan att förstå, tolka andras texter och producera egna rörliga bilder. Analyserna visar hur de hanterar ett antal olika strategier för att kommunicera inom den visuella världen. Avhandlingens metodologiska och teoretiska inramning är hämtad från multimodal och socialsemiotisk teoribildning. Avhandlingen vänder sig till läsare med intresse för barn och ungdomars bildskapande, estetiska lärprocesser, didaktik, film- och mediepedagogik.
Ambiguous Images: Representation and meaning in young girls film making
The overall aim of this dissertation is to investigate how students engage with visual representations as a signifying practice in an educational context. This question is scrutinized through two young girls three video films and interviews with the producers. The study is guided by an interest in what these young students communicate with their films, how this is done and how they relate to the cultural and social world in their representation. The title, Ambiguous Images, alludes to the signifying work with film, images and words done by the two girls. The films raise topics such as sexuality, equality and gender which set their mark on the situation of young females, both in school and in their leisure time. The result shows that moving images fulfil the function of negotiating the significations as well as making it possible for the girls to create their own alternative representations. Each film contributes an alternative discourse, in contrast to dominant texts that apply to the constitution of the cultural and social context they address. The study demonstrates that learning is a process of selection, adaptation and transformation motivated by the interests of the pupils and the context of learning. Other important issues are also raised concerning the students possibilities to participate in and influence the school subject in question. This involves both the opportunity of engagement with a multiplicity of modes and the possibility to adopt their own voice and view of the world. Both the methodological and the theoretical approach in the dissertation have multimodal and social-semiotic perspectives, which are combined with a design approach. These combinations are united in a presentation of representation and communication as a social process of sign-making.