Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Kvalitet i lärande i högre utbildning i Rwanda: Olika aktörers uppfattningar om studenters lärande och anställningsbarhet

Publicerad:2013-02-28
Författare

Penelope B. Mbabazi

Handledare

Professsor Andreas Fejes, fil dr Sofia Nyström samt professor Lars-Owe Dahlgren

Opponent

Docent Martin Stigmar Linnéuniversitetet, Växjö

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2013-03-01

Titel (se)

Kvalitet i lärande i högre utbildning i Rwanda: Olika aktörers uppfattningar om studenters lärande och anställningsbarhet

Titel (eng)

Quality in Learning in Rwandan Higher Education: Different stakeholders’ perceptions of students’ learning and employability

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande

Kvalitet i lärande i högre utbildning i Rwanda: Olika aktörers uppfattningar om studenters lärande och anställningsbarhet

Syftet med denna avhandling är att studera kvalitet i lärande i högre utbildning i Rwanda med fokus på studenters lärande och deras anställningsbarhet. Den förra som ett sätt att identifiera de mest centrala utmaningarna för studenters lärande i högre utbildning i Rwanda i en tid då fler och fler studenter deltar i högre utbildning. Den andra som ett sätt att få kunskap om hur väl förberedda studenter är efter avslutad utbildning i en tid då högre utbildning i Rwanda återbyggs efter folkmorden 1994. Det empiriska materialet består av intervjuer med studenter, lärare och arbetsgivare. Perspektiv på kvalitet i lärande i termer av studenters förhållningssätt till lärande, lärande som transformativt och anställningsbarhet, användes för att tolka materialet. En meta-etnografisk analys genomfördes av de fyra artiklar på vilka denna avhandling baseras. Fem kategorier centrala för kvalitet i lärande och något som kan bidra till ökad anställningsbarhet genererades: att bli professionell, skickliga praktiker, att bli en lärande person, att bli ansvarstagande, och internationellt erfarenhet. Resultaten illustrerar hur studenter i viss mån har annan syn på kvalitet i lärande i högre utbildning än vad lärarna och arbetsgivarna har. Därmed kan det vara viktigt för policymakare och lärare att lyssna på vad studenterna har att säga när policy och läroplan för högre utbildning i Rwanda revideras.

Quality in Learning in Rwandan Higher Education: Different stakeholders’ perceptions of students’ learning and employability

The aim of the thesis is to investigate quality in learning in higher education in Rwanda by focusing on students’ learning and their employability. This focus allows for an understanding of key challenges for Rwandan higher education to emerge, at a time when more and more students are enrolling. Higher education is being rebuilt after the genocide of 1994 in Rwanda and the focus on quality in learning and preparing students for work life is thus timely and important. The empirical material comprises interviews with students, teachers and employers. Interpretation of this material is guided by perspectives on quality in learning: students’ approaches to learning, learning as transformation and employability. A meta-ethnographic analysis of the four articles on which the thesis is based generated five themes as central quality aspects of learning that could enhance the employability of graduates: becoming professional, skillful practices, becoming a learner, becoming responsible and international experience. The results illustrate that students have to some extent different views from employers and teachers regarding questions about quality in learning. Thus, it could be of value for policy makers and teachers to listen to what the students have to say when designing policy and curriculum in higher education in Rwanda.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev