Hoppa till sidinnehåll
Bild

Kraft, form, transformationer. Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

Publicerad: 2021-11-22
Uppdaterad: 2022-04-14

Ebba Theorell har utforskat vad barn mellan 3-9 år skapar i fysiska krigslekar, genom att analysera dem med hjälp av estetiska perspektiv som bland annat rörelse och dans.

Författare

Ebba Theorell

Handledare

Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet. Doktor Ulrika von Schantz, Stockholms universitet. Professor Cecilia Roos, Stockholms konstnärliga högskola

Opponent

Professor Elin Eriksen Ødegaard, Högskulen på Vestlandet, Norge

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2021-12-10

Titel (se)

Kraft, form, transformationer. Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

Titel (eng)

Force, form, transformations : Kinesthetic musicality and body-worlding in boy´s war play

Institution

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Force, form, transformations : Kinesthetic musicality and body-worlding in boy´s war play

War play has generally been studied with violence as a central perspective, investigating its impact on children’s aggression, both in a positive and negative sense. Some research results have claimed that war play can contribute to normalising or even encouraging violent behavior amongst children, while other results have claimed that children can develop important physical, cognitive or social skills through war play. However, this study examines the aesthetic dimensions that children create and explore in war play in their early childhood, above all by placing their movement at the foreground. The phenomenon of war play is here reframed and analysed, mainly through a dance theoretical framework. This framework embraces phenomenology with a focus on the body-subject´s movement in the world–a focus which is further displaced towards movement in the world with the help of process philosophy.The research data is mainly based on ethnographic field studies and art film, but also of interviews with the participants who are boys aged three to nine years old. The structure and organisation of the analysis is inspired by the principles of Grounded Theory. Six main categories emerged as the result of the study: rhythm, orchestrating space, fictional characters as spaces for exploring movement-quality, the movement canon of war play, phrases and aesthetic attention. Concluding, the results of the thesis are discussed with a focus on the core category, kinesthetic musicality, that connects all the categories found in the research data. Kinesthetic musicality also constitutes the core of an emerging theory that can be further tested and developed in future research. This emerging theory can be described as capturing a dimension of how children in their early childhood understand, explore and create the world. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Nytt verktyg befrämjar hållbarhet inom småbarnspedagogiken

2021-01-22
Det finns ett nytt verktyg som ska hjälpa personalen inom småbarnspedagogiken att lägga grunden för ett hållbart levnadssätt hos barn. Verktyget PROSUS är resultatet av ett unikt samarbete mellan Åbo Akademi och Helsingfors universitet och det första i sitt slag för finländsk småbarnspedagogik.

Skolportens favorit: Digital lek i en hybrid verklighet

2021-02-12
Inramningen för barns lek har förändrats – den fysiska och den digitala leken har flätats samman och vi behöver förstå det som en verklighet. Det konstaterar Marina Wernholm i sin avhandling, som nu valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.

Många olika undervisningssätt används för att främja elevers läs- och skrivutveckling

2021-03-15
Läs- och skrivundervisningen bedrivs enligt beprövade metoder och på ett likartat sätt i landets olika skolor. IFAU kartlägger i en ny rapport den språk-, läs- och skrivutvecklande undervisningen i svenska och SO-ämnena i grundskolan 2015–2018.

Shock to the system: lessons from Covid-19 - Volume 2: The evidence

2021-03-05
This report is an analysis of multiple data sources collected over several months of engagement with educators, parents, and other educational stakeholders. It maps the main challenges, opportunities, support systems, and uses of educational technologies in the English education system since Spring 2020. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool

2022-09-28
The purpose of the article is to develop knowledge of what can characterize music teaching using digital technology as a tool in the preschool from a didaktik perspective. In a research and development programme involving 19 preschools/departments, preschool teachers co-planned, conducted, and co-evaluated music teaching.
Forskning och utveckling kategorier

Post-structurally and didaktically informed teaching arrangements in preschool – exemplified by “rhythmatechs” as multivocal teaching

2022-09-28
The article is guided by the question What can characterise the “what”, “how”, and “why” questions of teaching from the standpoint of a post-structurally and didaktically informed teaching arrangement in the preschool? The substudy is based on material consisting of 251 documents, including co-plans, videos (5.5 hours) and photo documentation, as well as co-assessment.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.