Hoppa till sidinnehåll
Bild

Kraft, form, transformationer. Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

Publicerad:2021-11-22
Uppdaterad:2022-04-14

Ebba Theorell har utforskat vad barn mellan 3-9 år skapar i fysiska krigslekar, genom att analysera dem med hjälp av estetiska perspektiv som bland annat rörelse och dans.

Författare

Ebba Theorell

Handledare

Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet. Doktor Ulrika von Schantz, Stockholms universitet. Professor Cecilia Roos, Stockholms konstnärliga högskola

Opponent

Professor Elin Eriksen Ødegaard, Högskulen på Vestlandet, Norge

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2021-12-10

Titel (se)

Kraft, form, transformationer. Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

Titel (eng)

Force, form, transformations : Kinesthetic musicality and body-worlding in boy´s war play

Institution

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Force, form, transformations : Kinesthetic musicality and body-worlding in boy´s war play

War play has generally been studied with violence as a central perspective, investigating its impact on children’s aggression, both in a positive and negative sense. Some research results have claimed that war play can contribute to normalising or even encouraging violent behavior amongst children, while other results have claimed that children can develop important physical, cognitive or social skills through war play. However, this study examines the aesthetic dimensions that children create and explore in war play in their early childhood, above all by placing their movement at the foreground. The phenomenon of war play is here reframed and analysed, mainly through a dance theoretical framework. This framework embraces phenomenology with a focus on the body-subject´s movement in the world–a focus which is further displaced towards movement in the world with the help of process philosophy.The research data is mainly based on ethnographic field studies and art film, but also of interviews with the participants who are boys aged three to nine years old. The structure and organisation of the analysis is inspired by the principles of Grounded Theory. Six main categories emerged as the result of the study: rhythm, orchestrating space, fictional characters as spaces for exploring movement-quality, the movement canon of war play, phrases and aesthetic attention. Concluding, the results of the thesis are discussed with a focus on the core category, kinesthetic musicality, that connects all the categories found in the research data. Kinesthetic musicality also constitutes the core of an emerging theory that can be further tested and developed in future research. This emerging theory can be described as capturing a dimension of how children in their early childhood understand, explore and create the world. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev