Knowing me, knowing you. Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation
Anette Sundqvist
Linköpings universitet
2010-10-15
Knowing me, knowing you. Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation
Knowing me, knowing you. Mentalization abilities of children who use augmentative and alternative communication
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Knowing me, knowing you. Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation
Föreliggande avhandling har undersökt olika aspekter av vikt för förståelsen avmentalisering för barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Avhandlingens resultat visar att mentaliseringsförmågan är korrelerad med barnens ickeverbala mentala ålder samt att resultatet inte skiljer sig från jämförelsegrupper matchade på ickeverbal mental ålder. Olika uttryck för aktivt deltagande, vilket är nödvändigt för att kunna visa på mentaliseringsförmåga i samtal, observerades i analyserad interaktion. Barnens sociala nätverk var mycket begränsat och inkluderade få jämnåriga, vilket i sin tur begränsar möjligheterna till att vara aktivt deltagande i samtal. Antalet jämnåriga kamrater i barnens sociala nätverk korrelerade med specifika aspekter av barnens mentaliseringsförståelse. Barn som använder sig av AKK kan uttrycka sin förmåga i socialt samspel, vilket även är synligt i barnens e-post interaktion till varandra. Ett bredare mått på mentaliseringsförmåga bör innefatta ett flertal olika slags förmågor som är av vikt vid social interaktion. Utvecklingen av dessa är i sin tur beroende av barnets kapacitet till flexibelt tänkande genom att reflektera och skapa teorier om andras tankar och känslor. Mentaliseringsutvecklingen är också beroende av att barnet kan utveckla nära vänskapsförhållanden, deras möjligheter till aktivt deltagande, deras funktionella språkförmåga samt att de är inkluderat i ett socialt nätverk bestående av både jämnåriga och vuxna.
Knowing me, knowing you. Mentalization abilities of children who use augmentative and alternative communication
The present thesis investigated several components important to the understanding of mentalization for children who use augmentative and alternative communication (AAC). The result of the thesis demonstrated that non-verbalmental age correlated significantly with mentalization tasks, and that the participants did not significantly differ compared to a nonverbal age-matched group of children without disabilities. Different expression of active participation,which is necessary to be able to display mentalization in dialogue, was observed in analysed interaction. The children s social networks were limited and consistedof very few peers, thus limiting the possibilities of active participation. The number of peers in the children s social networks correlated significantly with aspects of the children s mentalization ability. Children who use AAC display their mentalization abilities independently in social interaction and through e-mailmessages to peers. A wider construct that will have relevance to mentalization in ordinary situations is described encompassing several different abilities. The development of these abilities is dependent on the child s capacity for adapting a cognitive flexibility when reflecting and theorizing on what is happening in agiven situation. The development of mentalization is also dependent on a child sclose friendships, active participation in interaction, functional language ability,and varied social networks consisting of both peers and adults.