Hoppa till sidinnehåll
Demokrati

Juridifiering som demokratiseringsprocess? Fallet likabehandling i svensk skola

Publicerad: 2023-05-23
Uppdaterad: 2023-09-01

Maria Rosén har i sin avhandling bland annat undersökt hur likabehandling möjliggör och omöjliggör demokratiseringsprocesser i skolan.

Författare

Maria Rosén

Handledare

Professor Andreas Bergh, Uppsala universitet Docent Emma Arneback, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Sara Irisdotter Aldenmyr, Högskolan Dalarna

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2023-06-05

Titel (se)

Juridifiering som demokratiseringsprocess? Fallet likabehandling i svensk skola

Titel (eng)

Juridification as a process of democratization? The case of equal treatment in Swedish education

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Juridification as a process of democratization? The case of equal treatment in Swedish education

The relationship between education and democracy has long attracted political interest. This thesis takes an interest in the political initiative to democratize education through legal means. This initiative is viewed as a wider national and global societal phenomenon. More precisely the thesis aims at developing knowledge on juridification as a process of democratization in education, by studying the Swedish case of equal treatment in school. Through the introduction of the Child and School Student Protection Act (SFS 2006:67) in 2006, discrimination and degrading treatment were prohibited and new legal accountability measures were introduced.

Theoretically, juridification is treated as a multidimensional concept, encompassing different empirical processes of shifts towards law (Blichner & Molander, 2008; Brännström, 2009). Juridification as a process of democratization is approached as a multifaceted phenomenon involving potentially both desirable and undesirable consequences (Habermas, 1987; Teubner, 1987). This complexity also justifies the use of a plurality of perspectives and approaches in the thesis. Through and abductive research process (Peirce, 1931; Andersson & Balldin, 2022) the aim is explored through three sub-studies, using critical policy analysis (Bacchi & Goodwin, 2016), abduction (Schwartz-Shea & Yanow, 2012) and an educational philosophical approach (Smith, 2010).

The results show how the Child and School Student Protection Act was made possible through an active political practice in which EU-directives on discrimination influenced Swedish education policy. The thesis illustrates a paradox (Brown, 2000) inherent in specifying legal discrimination grounds in the legislation. Furthermore, the thesis proposes a conceptual framework based on six dimensions of juridification, together with an overall understanding of juridification of and in education. This multidimensional concept contributes to an understanding of how different processes are interrelated, which illustrates the complexity and width of the phenomenon of juridification as democratization. Another important contribution is a theoretical illustration of how juridification can enable certain democratic values ​​and processes in school practice at the expense of others, jeopardizing its intended goal.

In the discussion I argue that the new legislation can be understood as part of a broader shift towards a juridified liberal democratic tradition and that the juridification of education should be perceived as a new shift in Swedish educational policy. Overall, the thesis contributes insights into the ways in which juridification may enable and hinder democratization, depending on how law is done. Consequently, it contributes to thinking both with and against – as well as beyond – juridification as a process of democratization in school and society.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Antropocen och utbildning – direkta naturmöten och demokratiska processer

2022-11-28
I den här artikeln lutar vi oss främst mot den franska filosofen Bruno Latours resonemang om de konsekvenser antropocen har för människans behov av relationsskapande och tillhörighet. Eller formulerat som en utmaning att konfronteras med i undervisningen: Hur kan undervisningen skapa relationer med ”det mer än mänskliga” där människan utgör en integrerad del i biosfärens levande och materiella processer?
Forskning och utveckling kategorier

Almedalen 2023: ” Vad ingår i kitet att vara kvinna? Det är inte att vara bra på matte och gilla teknik”

2023-07-05
"Det roligaste har varit att utmana andras tankar om flickor och deras teknikintresse, "säger Ulrika Sultan, doktorand och lärare vid Örebro universitet och Linköpings universitet. Hon deltog tillsammans med utbildningsminister Mats Persson i Sveriges Ingenjörers seminarium i Almedalen.
Forskning och utveckling kategorier

Harvard EdCast: The power of out-of-school learning

2023-04-20
The field of out-of-school learning time is vast — and supports 10 million children a year. Despite this, the programs are often viewed as glorified babysitting and tremendously undervalued. Associate Professor Bianca Baldridge began studying these programs many years ago, citing the impact they had on her own life and how little was known about…

Livsvärldsfenomenologisk belysning av abduktion inom pedagogisk forskning: exemplet lärarblivande

2023-01-23
I den här artikeln belyses och diskuteras abduktion inom livsvärldsfenomenologisk forskning. Syftet är att visa hur abduktiva processer inom en pedagogisk livsvärldsansats kan öppna upp för nya pedagogiska upptäckter, samt hur detta arbetssätt kan bidra med en fördjupad förståelse inför användningen av abduktion inom pedagogisk forskning.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Didaktik modelling illustrated by sustainability teaching arrangements in preschool

2022-09-28
This paper presents the research behind the formulation of a new didaktik model on waste and material resources in preschool. The research was part of an extensive collaborative R&D programme, involving close to 300 preschool teachers/managers and researchers, to build systematic knowledge on what may characterize teaching in preschool based on scientific grounds and proven experience.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.