Hoppa till sidinnehåll

Jag vågar visa att jag kan: om meningsskapande med digitala portföljer

Publicerad:2007-11-05
Författare

Maria Hurtig

Handledare

Mikael Alexandersson och Anders Söderlund.

Opponent

Professor Sten Ludvigsen, Olso universitet

Disputerat vid

LTU – Luleå Tekniska universitet

Disputationsdag

2007-10-26

Titel (se)

Jag vågar visa att jag kan: om meningsskapande med digitala portföljer

Titel (eng)

Making meaning through digital portfolios.

Institution

Institutionen för pedagogik och lärande

Forskningsmiljö

LTU – Luleå Tekniska universitet

Jag vågar visa att jag kan: om meningsskapande med digitala portföljer

Studiens övergripande syfte är att beskriva och analysera elevers meningsskapande i arbete med digitala portföljer. Fokus är på elevers meningsskapande i en institutionell praktik, närmare bestämt i grundskolans årskurser två till sex. Elevers meningsskapande studeras i en avgränsad del av skolans praktik där elever arbetar med sin digitala portfölj tillsammans med en pedagog. Analysenheten innefattar de handlingar som elever och pedagoger utför när de sitter tillsammans vid datorn för att lägga till arbeten i portföljen och för att bedöma elevernas arbeten. I aktiviteten använder eleven och pedagogen såväl psykologiska redskap som fysiska verktyg för att utföra sina handlingar. De ställda forskningsfrågorna syftar till att förstå hur elevers meningsskapande sker i arbetet med digitala portföljer, vad eleverna erbjuds och vad som görs tillgängligt för ett meningsskapande samt hur elever skapar mening med uttrycksformer och medier.

Det teoretiska ramverket för studien bygger på sociokulturell teori kombinerad med aspekter av multimodal teori. Den sociokulturella teoribildningen har använts för att förstå elevers meningsskapande i förhållande till de kulturella redskap, människor och det sammanhang i vilket arbetet med digitala portföljer sker. Multimodal teori har möjliggjort förståelsen av elevers meningsskapande som en multimodal företeelse där alla resurser som finns tillgängliga via datorn och den digitala portföljen bidrar till elevers meningsskapande. Det empiriska arbetet utgår från etnografisk metod. Videodokumentation och intervjuer har varit de huvudsakliga metoderna för dataproduktionen. Analysen av videomaterialet har inspirerats av interaktionsanalys. Studien omfattar årskurserna två till sex och data har producerats vid besök i två klasser på två olika grundskolor. Elevernas arbete med sin digitala portfölj tillsammans med pedagogen har dokumenterats med hjälp av videokameror.

Elevers meningsskapande i arbetet med digitala portföljer handlar om att bli en del av det sammanhang som utgör portföljarbetet på respektive skola. Det innebär att bemästra de begrepp, verktyg och rutiner som bygger upp digitalt portföljarbete. Resultatet visar att elevernas arbete med digitala portföljer sker i nära samarbete med pedagogerna. Pedagogernas vägledning har stor betydelse för elevernas möjlighet att skapa mening i arbetet med digitala portföljer. Eleverna erbjuds att hantera olika förmågor som kan in- delas i tre grupper: förmåga att hantera informationsteknik, förmåga att hantera multimodalitet samt förmåga att utveckla självreflektion. För att eleverna ska utveckla dessa förmågor måste de erbjudas möjlighet att behärska både de begrepp och de handlingar som förekommer i aktiviteterna. Denna möjlighet skapas när arbetet sker genom stöttning. Eleverna bemästrar de erbjudanden som ges, men de utvecklar också arbetet med portföljerna. Resultatet har visat att både eleverna och pedagogerna måste utveckla nya begrepp och rutiner i förhållande till arbetet med utformningen av portföljerna samt begrepp kring bedömning av elevernas kunskaper och fär- digheter som har med multimodalitet att göra.

Making meaning through digital portfolios.

The overall purpose of this doctoral thesis is to describe and analysestudents meaning making in their work with digital portfolios. Focus ison students meaning making in an institutional practice in elementaryschool year two to six. Students meaning making is studied in a part ofthe schools practice where students work with their digital portfoliostogether with a teacher. The unit of analysis comprises the actions performedwhen the student and the teacher assess and add students workto the portfolio. In this activity the student and the teacher uses culturaltools, intellectual and physical, to perform their actions. The purposeof this thesis is to understand how students create meaning intheir work with digital portfolios, what the students are offered andwhat is made available and how the students create meaning with differentmodes and media.

Socio-cultural theory combined with aspects of multimodal theoryprovides the theoretical framework for the thesis. The socio-culturaltheory is used in order to understand students meaning making in relationshipto the cultural tools, humans and the context in which thework with digital portfolios is done. The multimodal theory views studentsmeaning making as a multimodal phenomena, where all resourcesavailable via the computer and the digital portfolio contributeto students meaning making.

The empirical work is based upon ethnographic method. Videodocumentation and interviews have been the main methods for dataproduction. The analysis of the video material has been inspired byinteraction analysis. The study spans the year two to six and data hasbeen collected in two classes at two different elementary schools.

The students meaning making in the work with digital portfoliosis all about becoming a part of the context of portfolio work in theirrespective school. This means to master the definitions, tools and routineswhich portfolio work is based upon. The result shows that stu-dents work with digital portfolios is done in close collaboration withthe teachers. The teachers guidance has great impact on students possibilityto create meaning in the work with digital portfolio. The structureand the access to the digital portfolios also affect meaning making.The students are offered to handle different abilities which can be dividedinto three groups: ability to handle information technology, abilityto handle multimodality and ability to develop self reflection. In orderto develop these abilities the students must be offered the possibility tomaster the definitions and the actions which occurs in the activities.This is made possible with guidance by the teacher. The result showsthat students master the offers given them but they also evolve the workwith the portfolios. The result shows that both students and teachersmust develop new definitions and routines in the work with the digitalportfolios. Another finding is that new definitions in the assessment ofstudents knowledge and abilities regarding multimodality must beformed.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev