”Jag har hittat mig själv och barnen” – Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram.
Märta Sandvik
Professor Claes-Göran Wenestam
ÅA – Åbo Akademi
2009-12-04
Pedagogiska fakulteten
Abstrakt
Det övergripande målet med pedagogiskt handlande beskrivs i avhandlingen i termer av människans människoblivande eller självutveckling. Självutveckling sker genom interpersonella relationer och är en fortgående process. Pedagoger som handhar de yngsta barnens fostran behöver själva ha en utvecklad pedagogisk relationskompetens som innefattar en förmåga att handskas med egna och andras känslor. I syfte att utveckla yrkesverksamma barnträdgårdslärares (förskollärares) själv-i-relation genomfördes ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram med åtta yrkesverksamma barnträdgårdslärare.I avhandlingens första del tecknas den teoretiska och kontextuella bakgrunden till tematiken. Här beskrivs hur programmet växer fram utgående från fenomenologisk-existentialistiska tankegångar och självpsykologisk teori och hur det därefter genomförs. I den andra delen beskrivs den empiriska undersökningen, vars syfte är att analysera och beskriva dels de kvalitativa förändringar i barnträdgårdslärares fenomenologisk-existentialistiska professionskompetens som framkommer genom programmet, dels de utmärkande dragen för förändringsprocessen. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk forskningsansats och tolkningarna sker hermeneutiskt. Studien har också gemensamma drag med praxisnära forskning, fallstudier och utvärderingsforskning. För datainsamling användes intervjuer kompletterade med fältanteckningar och videobandade observationer. Resultatet presenteras först som åtta fallbeskrivningar. Därefter redovisas och diskuteras de kvalitativa förändringarna hos deltagarna i förhållande till sju övergripande teman: fördjupad teoretisk förståelse, ökad beredskap att ta barns perspektiv, förändrad handlingsberedskap, ökad självkänsla, stärkt professionellt självförtroende, förändrat didaktiskt förhållningssätt och förändrade förhållningssätt i relationer. Dessutom sammanfattas och diskuteras den inre förändringsprocessens centrala drag, liksom betydelsen av den yttre processen, det vill säga interventionsprogrammets olika delmoment.Resultatet visar bl.a. att pedagogers själv-i-relation kan förändras genom ett fortbildningsprogram som inkluderar handledning baserad på videoinspelade kommunikationssituationer mellan pedagog och barn. Det visar också på känslornas och reflektionens centrala betydelse i den förändringsprocess som leder fram till ett förändrat själv-i-relation. Studien får implikationer framför allt för lärarutbildning och lärarfortbildning.