Hoppa till sidinnehåll
Lärarprofessionen

Interpreting Policy Convergence Between the Left and the Right

Publicerad:2019-02-20

Inom utbildningspolitiken har högern och vänstern haft samma skeptiska inställning till lärarnas inflytande i skolan, vilket underminerat lärarnas ställning och även moraliska drivkrafter i yrket. Det visar Johan Wennström i sin avhandling i statskunskap.

Författare

Johan Wennström

Handledare

Professor Elin Wihlborg, Linköpings universitet Professor Magnus Henrekson, Research Institute of Industrial Economics, Stockholm Professor Johan Tralau, Uppsala universitet

Opponent

Professor Magnus Jerneck, Lunds universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2019-02-15

Titel (eng)

Interpreting Policy Convergence Between the Left and the Right

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Abstrakt

Avhandlingen består av fyra artiklar om svensk utbildnings- och migrationspolitik och en kappa som syntetiserar de enskilda studierna. Den första artikeln undersöker hur svenska lärares yrkesstolthet och inneboende drivkrafter att göra ett bra jobb har påverkats av vänster- och högerpolitikers syn på läraryrket. Den andra artikeln undersöker hur marknadsutsättningen av det svenska skolväsendet har påverkat kunskapsnivån bland svenska elever. Den tredje artikeln bygger vidare på de två första studierna och undersöker synen på ämneskunskaper i skolans styrdokument och dess påverkan både på läraryrkets ställning och elevers kunskaper. Den fjärde artikeln undersöker det geografiska mönstret i kommunplaceringen av nyanlända flyktingar i Sverige.

Avhandlingens övergripande bidrag är att den, genom att studera två olika politikområden, visar att vänstern och högern i Sverige har en omedveten benägenhet att konvergera politiskt. Trots att man anser sig stå på olika sidor i politiken visar empirin i de fyra studierna att vänster- och högerpolitiker i främst Socialdemokraterna och Moderaterna har dragit åt samma håll i både utbildnings- och migrationspolitiken.

Den första artikeln visar att politiker både till vänster och till höger ofta har varit skeptiska till lärarnas inflytande i skolan och sett det som ett hinder för elevernas frihet och lärande, vilket har bidragit till att underminera lärarnas professionella etos. Den andra artikeln visar att både vänster- och högerpolitiker underlät att utforma regelverket för skolkonkurrensen så att privata utförare styrdes mot att erbjuda en undervisning av hög kvalitet. I stället uppstod en konkurrens med höga betyg. Den tredje artikeln visar likaledes att skolans konstruktivistiska kunskapssyn, som både har reducerat lärarnas yrkesroll till förmån för elevernas eget arbete och förstärkt utvecklingen mot en konkurrens med betyg, har stöttats av såväl vänster- som högerpolitiker. Den fjärde artikeln visar att nyanlända flyktingar främst har tagits emot av mindre kommuner i avfolkningsbygder präglade av hög arbetslöshet. I artikeln framhålls att denna kontraproduktiva policy har sin grund i både vänster- och högerpolitikers välmenade idéer om flyktingmottagandet som först lanserades på nationell nivå.

Då statsvetare i såväl Sverige som internationellt ofta har antagit att vänster och höger utgör politikens motpoler erbjuder avhandlingens huvudresultat ett nytt perspektiv. Sannolikt kan det generaliseras till ytterligare politikområden. Kappan ger även en nydanande förklaring till politisk konvergens som går ut på att vänstern och högern, åtminstone i en svensk kontext, delar en moraluppfattning som främst betonar individens frihet och rättigheter medan andra, balanserande moraliska värden tonas ned. En implikation av detta är att det skapar utrymme för nya partier som positionerar sig i den nisch som därigenom uppstått.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev