Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

Publicerad:2014-09-08
Uppdaterad:2014-10-23

Det konstruerade begreppet ”Internetgenerationen” beskriver ofta unga IT-användare som teknikkunniga och självsäkra och förutsätter en vilja att ha tillgång till stora mängder information. Sheila Zimic problematiserar i sin studie begreppet.

Författare

Sheila Zimic

Handledare

Katarina Lindblad-Gidlund, docent Mittuniversitetet. Katarina Giritli Nygren, docent Mittuniversitetet.

Opponent

Simon Lindgren, professor, Umeå universitet

Disputerat vid

Mittuniversitetet

Disputationsdag

2014-06-09

Titel (se)

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

Titel (eng)

Deconstructing the net generation. Representations of IT and youth in the information society

Institution

Avdelningen för informations- och kommunikationssystem

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

I denna studie problematiseras begreppet internetgeneration, en kategori som avser att beskriva en ny typ av IT-användare. De unga som tillhör kategorin antas ta informationstekniken för given och på ett naturligt sätt integrera IT i en mängd olika vardagliga aktiviteter. Jag menar att det finns någonting problematiskt med det sätt genom vilket användare och IT konstrueras i idén om en internetgeneration, som har att göra med skildringar av vårt samhälle som informationssamhälle. För att få en ökad förståelse för konstruktionen av begreppet som helhet plockar jag isär dess byggstenar – begreppen teknik och ungdom. Jag studerar och problematiserar den betydelseordning som skapas kring internetgenerationen som abstrakt användare. I studien diskuteras det med hjälp av Richard Jenkins teori kring social identitet och genom användning av begreppen nominell och virtuell identifikation. Den nominella identifikationen är konstruktionen av den abstrakta användaren som studeras genom ett urval av akademiska texter som refererar till Taspcotts idé om en internetgeneration. Den virtuella identifikationen är konstruktionen av konkreta användare som studeras genom ungdomars beskrivningar av sin generation med hjälp av kollage och intervjuer. Genom att ställa skildringar av den abstrakta och den konkreta användaren sida vid sida kan man se vilken betydelseordning som skapas, vilka värden som prioriteras och vilka intressen som konstrueras. En teoretisk utgångspunkt är att den betydelsefixering som skapas kring sociala identiteter, teknik och samhället i stort, alltid sker utifrån en position där vissa värden prioriteras över andra. Resultaten visar att den abstrakta användaren artikuleras i relation till skapandet av ny kunskap som förbinds med synen på den ekonomiska ordningen som kunskapsbaserad ekonomi. I en sådan kontext görs virtuella (lär)miljöer för interaktivt lärande till nödvändighet för skapande av ny kunskap. Detta förbinds med individens möjlighet att göra aktiva och medvetna val och därmed vara effektiv, företagsam och konkurrenskraftig i den kunskapsbaserade ekonomin. Den abstrakta användaren, internetgeneration, artikuleras med andra ord som en ”prosumer” och avser att beskriva en ny typ av konsument som tar allt större del i produktionsprocessen genom att exempelvis kräva skräddarsydda lösningar och att delta i produktdesignprocessen. De konkreta användarna, d.v.s. de unga deltagarna i denna studie, artikulerar dessa aktiva val snarare som krav eller förväntningar på hur de ska vara. Deltagarna uttrycker att de känner stress och prestationsångest över alla val de måste förhålla sig till. Detta innebär att de konkreta användarna förhåller sig till artikuleringar av ”rätt” respektive ”fel” typ av beteende som skapas inom ramen för den abstrakta användarens roll i samhället. Den reducering av betydelse som konstrueras i kontexten av internetgenerationen (som abstrakt användare) har konsekvenser både för konkreta användare och för teknik, d.v.s. vad teknik blir. För den konkreta användaren innebär det att de ramar hon kan agera inom fixeras till en marknadsekonomisk kontext, som i detta fall inte behöver ha mycket gemensamt med användarnas egna intressen och värden som de skapar i sitt möte med och användning av tekniken. En annan aspekt är att idén om en internetgeneration utgår från att alla användare som tillhör kategorin har samma möjligheter att nå framgång i ett informationssamhälle. Det negligerar aspekten att sociala subjekt har olika förutsättningar och påverkas av olika sociala faktorer som har betydelse för deras relation med teknik. För tekniken innebär det att den fixeras till användningsområden för marknadsekonomiska intressen. IT skildras som en abstrakt teknik som antas vara statisk, oföränderlig och likadan överallt, för alla. Enbart genom att kritiskt granska vilken betydelse IT tillskrivs i olika meningsskapande praktiker kan vi synliggöra värden kring vilka rådande teknologier har konstruerats. Vi kan i nästa steg välja att fixera teknikens betydelse till andra värden och designa teknologier som inte primärt har de marknadsekonomiska intressena i fokus.

Deconstructing the net generation. Representations of IT and youth in the information society

The aim of this thesis is to gain a deeper understanding in relation to the construction of a ‘Net Generation’. With regards to the idea of an information society, technologies and young people are given certain positions, which are not in any sense natural but are socially constructed. This thesis explores these socially given meanings and shows what types of meanings are prioritized and legitimized. The exploration is conducted by examining, both externally and internally, given meanings of a generation identity. The external (nominal identification) in this study is understood as the construction of an abstract user and is studied by means of academic texts concerning the ‘Net Generation’. The internal (virtual identification) involves young people’s construction of their generation identity and is studied by means of collage. The collages are used to understand how the young participants position themselves in contemporary society and how they, as concrete users, articulate their relationship with information technologies.

The findings show that the ‘type of behavior’ which is articulated in the signifying practice of the construction of the abstract user, ‘Net Generation’, reduces users and technology to a marketing / economical discourse. In addition the idea of the abstract user implies that all users have the same possibilities to achieve ‘success’ in the information society, by being active ‘prosumers’. The concrete users articulate that they feel stressed and pressured in relation to all the choices that they are expected to make. In this sense, the participants do not articulate the (economical) interests as assumed for the ‘Net Generation’, but, rather articulate interests to play, to have a hobby and be social when using information technologies.

What this thesis thus proposes, is to critically explore the ‘taken for granted’ notions of a technological order in society as pertaining to young people. Only if we understand how socially given meaning is constructed can we break loose from the temporarily prioritized values to which the position of technology and users are fixed

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev