Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom

Publicerad:2017-04-24
Uppdaterad:2017-12-19

Vad riktar elever sin uppmärksamhet mot när de interagerar med läraren om matematikuppgifter? Det är en av frågorna som Rimma Nyman utforskar i sin avhandling.

Författare

Rimma Nyman

Handledare

Professor Shirley Booth, Göteborgs universitet Dr Jonas Emanuelsson, Göteborgs universitet Dr Cecilia Kilhamn, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Hamsa Venkatakrishnan, Wits School of Education, Johannesburg

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2017-04-21

Titel (eng)

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom

The aim of this research project is to illuminate interest manifested as student engagement in mathematics in years 6-9. In particular, the studies capture how engagement is recognised by teachers and researchers and what didactical strategies the teachers use to engage students in an introduction to algebra. Also, tasks seen by students as interesting and engaging are presented and analysed. Unlike other studies, student engagement is discussed in light of the Theory of Didactical Situations in Mathematics (TDS). The most important results are insights into the relational constitution of engagement. These insights are visible in the interplay between the student, the teacher, the task and the mathematics. The results show that teachers have an important role in engaging students in mathematics during the didactical situation. Teachers seem to agree on how engagement is indicated in the classroom. The strategies for enhancing engagement provided and discussed by the teachers are all a part of the meso-contract. Further, working with the target knowledge in the foreground can enhance student engagement and thus contribute to the development of an adidactical situation. These empirical findings seem to support the idea that, in order to engage students in mathematics, it is important to design didactical situations and tasks where enhancing engagement is a part of the macro-contract.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev