Innebörder av hållbar utveckling. En studie av lärares utsagor om undervisning
Utbildning kan ses som en nyckel till hållbar utveckling och lärande som en förutsättning för att människor ska kunna hantera de utmaningar världen står inför. Vad är det som behöver läras? Och vad är det lärare föreställer sig att de ska undervisa om? I avhandlingen tolkas lärares berättelser och tre innebörder om undervisning för hållbar utveckling skrivs fram.
Inger Björneloo
Professor Ingrid Pramling Samuelsson
Professor Mats Ekholm, Karlstads universitet.
GU – Göteborgs universitet
2007-01-19
Innebörder av hållbar utveckling. En studie av lärares utsagor om undervisning
Meanings of Sustainable Development . A study of teachers
Institutionen för pedagogik och didaktik
Innebörder av hållbar utveckling. En studie av lärares utsagor om undervisning
Huvudfråga i detta avhandlingsarbete är: Vilka innebörder av fenomenet hållbar utveckling kommer till uttryck i lärares beskrivningar av sin undervisning?Syftet med studien är att undersöka, synliggöra och förstå innebörder av hållbar utveckling som lärare förväntas tolka och på olika vis omsätta i sin vardag.
Detta är en intervjustudie med hermeneutisk metodologi. Utsagor från sjutton lärare i svensk grundskola har samlats in, analyserats och tolkats. Analys och tolkning har skett på skilda nivåer. Utsagor från lärarna har presenterats i fem tematiska områden av innehåll om hållbar utveckling. Dessa teman fokuserar vad lärare vill att deras elever ska kunna, veta och förstå för att bidra till en hållbar utveckling i världen. Det första temat handlar om helheter och sammanhang, det kan ses som ett holistiskt perspektiv på världen, vilket bland annat betyder att elever ska förstå att vi har den här jorden bara och att allt hänger ihop. Delaktighet och ansvar är rubriken på det andra temat och här ska elever förstå att de kan ta aktiv del i samhället, att de måste lära sig göra val och förstå att deras val får konsekvenser. Inlevelse och förståelse är ett tredje tema vari det framgår att elever behöver kunna identifiera sig med andra människor och ta deras perspektiv. Ett fjärde tema handlar om självkänsla och kommunikationsförmåga och här framstår bland annat elevers kunskaper i att läsa och skriva som central. Förmåga att lära är rubriken på det femte temat som handlar om elevers medvetenhet i lärandesituationer för att behålla nyfikenhet och lust att lära.
En metaanalys av studiens fem teman visar att hållbar utveckling kan beskrivas som tre innebörder för lärare i deras undervisning. Undervisning för hållbar utveckling kan ses som ett etiskt projekt vilket syftar till att elever ska utveckla ansvar. Det kan också ses som ett kulturbygge vilket bland annat syftar till att ge elever en holistisk förståelse av vad som sker i världen. Undervisning för hållbar utveckling kan också ses som individens hållbara utveckling där trygghet och självkänsla är två beståndsdelar.
Meanings of Sustainable Development . A study of teachers
The focus of this thesis is the research of meanings of Sustainable Development as teachers express them in the accounts of their teaching. The main aim is to investigate, make visible and understand meanings of the phenomenon Sustainable Development that teachers are expected to interpret and in different ways convert in their teaching.
This is an interview study with a hermeneutic methodology. Statements from seventeen teachers have been collected, analysed and interpreted. Analyses and interpretations have been made on different levels. The statements are arranged thematically and summarized according to five different levels of contents of sustainable development. These themes are focused on what teachers want their pupils to learn in order to contribute to a sustainable development in the world: The first theme is about wholes and connections, you could say a holistic perspective of the world, which means that the pupils are supposed to understand, e.g. that we have only one world and that everything matters. Participation and responsibility is the second theme, in which the pupils should understand that they can take an active role in society and that they must learn to make choices and understand the consequences of these choices. Empathy and understanding is the third theme where children s willingness to identify with other people and take their perspectives is important. The forth theme is about empowerment and ability to communicate and here it is obvious that the ability to read and write is essential for the pupils. Finally pupils need to be aware of their ability to learn in order to retain their interest and curiosity in learning.
A meta analysis of the five themes in this study shows that the term sustainable development has three meanings to teachers in their educational task. Education for Sustainable Development is to be seen firstly as an ethical project which aims to develop the pupils responsibility. It also has a culture building component which aims to give pupils a holistic view of things happening around them. Education for Sustainable Development is finally to be seen as children s individual sustainability where empowerment is essential.