In Quest of the Globally Good Teacher: Exploring the need, the possibilities, and the main elements of a globally relevant core curriculum for teacher education
Förutom att förmedla kunskap och främja elevernas personliga och sociala utveckling bör en globalt god lärare även fungera som världsomvandlare. Det framkommer i Kamran Namdars avhandling ”In Quest of the Globally Good Teacher – Exploring the need, the possibilities, and the main elements om a globally relevant core curriculum for teacher education”.
Kamran Namdar
Professor Margareta Sandström, Uppsala universitet samt docent Jonas Stier, Mälardalens högskola
Professor Jagdish Gundara, University of London
Mälardalens högskola
2012-03-16
Sökandet efter den globalt goda läraren: Utforskning av behov, möjligheter och huvudmoment till en globalt relevant läroplan för lärarutbildning
In Quest of the Globally Good Teacher: Exploring the need, the possibilities, and the main elements of a globally relevant core curriculum for teacher education
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Sökandet efter den globalt goda läraren: Utforskning av behov, möjligheter och huvudmoment till en globalt relevant läroplan för lärarutbildning
Den socio-historiska globala situationen och lärarutbildningens möjliga respons till den
Avhandlingens utgångspunkt är att mänsklighetens nutid kännetecknas av olika globaliseringsprocesser. För att vara relevant från en samhällelig synpunkt måste skolan, och därmed läraryrket och lärarutbildningen, komma med en meningsfull respons på globaliseringens möjligheter och utmaningar. Utbildningsväsendets respons till globalisering kan i princip vara antingen adaptiv, reaktiv eller transformativ. Med det första hänvisar man till ett tankesätt som betraktar globaliseringen som antingen oproblematisk eller oförändringsbar. Det andra alternativet aktualiseras när man står emot en eller flera aspekter av globaliseringen och försöker motverka dessa. Den transformativa responsen skiljer sig från den reaktiva på så sätt att i det förstnämnda fallet utgår man från en önskvärd samhällsvision i ljuset av vilken man analyserar globaliseringen. Egentligen är det transformativa närmandesättet inte så mycket en respons på globalisering som det är ett samhällsförändringsprogram, som tar till hänsyn globaliseringen och dess möjligheter.
Utbildningsfilosofin och lärarrollen för den transformativa responsen
Alla dessa tre olika typer av respons bygger på en viss syn på människans aktörskap. Om man vill uttrycka detta på ett annat sätt och tydligare i relation till lärarprofessionen kan man säga att de tre olika gensvaren avspeglar olika uppfattningar om lärarens professionella identitet och roll. För att kunna komma fram till hur lärarutbildningen kan erbjuda en relevant respons på mänsklighetens utvecklingsbehov och möjligheter måste därmed en lämplig lärarroll och läraridentitet identifieras som en utgångspunkt. I denna avhandling presenteras tre olika metaforiska lärarroller som är lika ryska dockor i relation till varandra: läraren som en tekniker/programmerare, läraren som en mentor/terapeut och läraren som en världsomvandlare. I den första rollbilden är lärarens centrala uppgift att förmedla skolämnenas kunskaper och färdigheter. Enligt den andra är skolan inte enbart till för att utrusta elever med kunskaper utan dess väsentligaste syfte borde vara utvecklingen av hela människan vilket betyder att lärarens nyckelansvar består av främjandet av elevernas personliga och sociala utveckling. Dessa två lärarroller kan man träffa på med olika proportioner av än den ena och den andra i skolor världen runt.
Läraren som en världsomvandlare är fortfarande en relativt sällsynt lärarroll. För att komma fram till vad den skulle innebära har en analys av globaliseringen och dess potentialer genomförts. Jag har, utifrån analysen, dragit den slutsatsen att den högsta potentialen som globaliseringsprocesserna bär på är möjligheten att skapa en kosmopolitisk kultur, som kan dra nytta av det allra bästa bland existerande kulturer, en ny skapelse grundad på tanken om ett enat, dynamiskt och solidariskt världssamhälle berikat av mångfald. Avhandlingen lyfter fram den amerikanska rekonstruktionstiska pedagogiska filosofin, som redan på 50-talet talade om att lärarnas viktigaste uppgift var att främja byggandet av en ny världscivilisation samt att uppfostra den nya generationen till aktiva och handlingsbenägna världsmedborgare. För den världsskapande läraren är kunskaper och social utveckling viktiga men de blir riktigt meningsfulla först i relation till det medvetna skapandet av en gemensam framtid för mänskligheten. I samband med denna lärarroll kan man tala om den globalt goda läraren i den dubbla bemärkelsen av en lärare som betraktas som bra i alla världsdelar samt en lärare som dessutom arbetar för hela världen.
Den globalt goda läraren och den globalt relevanta läroplanen för lärarutbildning
Med hänvisning till filosofiska och pedagogiska tankegångar från ett flertal kulturer runt i världen preciseras bilden av den globalt goda läraren, med hjälp av en analogisk naturvetenskaplig modell, i tre aspekter och till dem anknutna vägledande principer och handlingsrepertoarer: läraren som en inspirerande drivkraft, läraren som en mottaglig upptäcktsresenär och läraren som synergiskapande harmonifrämjare. Avhandlingen tar upp exempel på ett antal nationella och internationella dokument, skolverksamheter samt lärarutbildningskurser vilka exemplifierar den teoretiska formuleringen av den globalt goda läraren, och i vars ljus konceptet kan utvecklas vidare. Utifrån tankar kring den globalt goda läraren härleds och dras slutsatser om grundprinciper för en globalt relevant läroplan för lärarutbildningen. Dessa samspelande grundprinciperna är inriktning mot förvandling, tydlig etisk normering och strävan att upptäcka och aktualisera potentialer. Avslutningsvis läggs ett flertal strategiska förslag fram om hur de begrepp som har utvecklats i avhandlingen kan användas dels för att berika lärarutbildningens innehåll och dels som bidrag till att blåsa liv i debatten om lärarutbildningen i ett globalt perspektiv.
In Quest of the Globally Good Teacher: Exploring the need, the possibilities, and the main elements of a globally relevant core curriculum for teacher education
This primarily theoretical-philosophical study is aimed at identifying the main principles according to which a globally relevant core curriculum for teacher education could be devised at a critical juncture in human history. In order to do that, a Weberian ideal type of the globally good teacher is outlined. The notion of the globally good teacher refers to a teacher role, with the salient associated principles and action capabilities that, by rational criteria, would be relevant to the developmental challenges and possibilities of humanity as an entity, would be acceptable in any societal context across the globe, and would draw on wisdom and knowledge from a broad range of cultures.
Teachers as world makers, implying a teacher role which is based on the most salient task of a teacher being the promotion of societal transformation towards a new cosmopolitan culture, is suggested as the essence of the globally good teacher. Such a role is enacted in three main aspects of an inspiring driving force, a responsive explorer, and a synergizing harmonizer, each manifested in a set of guiding principles and an action repertoire. Though a theoretical construct, the ideal type of the globally good teacher is shown to have been instantiated in the educational practices of teachers and teacher educators, as well as in national and international policy documents.
Based on the characterization of the globally good teacher, the main elements for developing a globally relevant core curriculum for teacher education are concluded to be transformativity, normativity, and potentiality. The study closes with a discussion of the strategic possibilities for bringing the ideal type of the globally good teacher to bear upon the discourses and practices of teacher education.