Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Human Rights Learning. The Significance of Narratives, Relationality and Uniqueness

Publicerad:2014-05-14
Uppdaterad:2014-10-06

Forskaren Rebecca Adami menar att lärande om mänskliga rättigheter kan förstås om mänskliga relationer och den unika livsberättelsen sätts i centrum för lärandet.

Författare

Rebecca Adami

Handledare

Professor Sharon Todd, Stockholms universitet, professor Bron Agnieszka, Institutionen för pedagogik och didaktik

Opponent

Professor David T Hansen

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2014-05-30

Titel (se)

Lärande om mänskliga rättigheter: betydelsen av narrativ och unikhet

Titel (eng)

Human Rights Learning. The Significance of Narratives, Relationality and Uniqueness

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärande om mänskliga rättigheter: betydelsen av narrativ och unikhet

Svensk sammanfattning ur avhandlingen:

”I avhandlingen undersöker jag hur lärande om mänskliga rättigheter kan förstås om vi sätter mänskliga relationer och den unika livsberättelsen i centrum för lärandet. Utbildning i mänskliga rättigheter har definierats av olika aktörer på den internationella arenan, av statliga aktörer som ser utbildning i mänskliga rättigheter som en del av medborgarskapsutbildning, med syfte att skapa fredliga relationer mellan kulturer och länder. NGOs har definierat utbildning om mänskliga rättigheter i ljuset av kränkningar och våld, där information om och kunskap om mänskliga rättigheter är tänkt att skapa medvetenhet hos förtryckta och marginaliserade grupper (kvinnor och barn inkluderas ofta i termen ‘utsatt grupp’) att kräva sina rättigheter. I den akademiska kontexten har utbildningsforskare definierat utbildning om mänskliga rättigheter i termer om utvecklande av inneboende värden, etiskt tänkande och moraliska överväganden. Beroende på vilket syfte som åläggs lärande om mänskliga rättigheter så skiljer sig de olika utbildningsinriktningarna åt. Som del i att utbilda fredliga medborgare, kosmopolitiska medborgare eller globala medborgare behandlas lärande om mänskliga rättigheter inom ‘Liberal Education’ som företräds av tänkare som Martha Nussbaum. Med syfte att skapa ett kritiskt civilsamhälle där kunskap om mänskliga rättigheter balanserar upp ekonomiska och neoliberala värden, står ‘Critical Pedagogy’ som en dominerande utbildningsteori inom NGO-världen, med Paulo Freire i täten. När lärande om mänskliga rättigheter behandlas som ett sätt att utveckla förmågor för etiska överväganden och moraliskt handlande sätt mänskliga rättigheter inom ramen för utbilningsfilosofi företrätt av bland andra Nel Noddings och utbildningsfilosofer som utvecklar tankar från Emmanuel Kant. I avhandlingen görs distinktion mellan fyra fält inom utbildning i mänskliga rättigheter: 1) utbildning för medborgarskap; 2) juridisk utbildning; 3) mångfaldsutbildning och utbildning för icke-diskriminering; samt 4) utbildningsprogram och projekt som är riktade till ‘utsatta’ målgrupper. Två typer av undervisning inom dessa fyra fält i utbildning om mänskliga rättigheter har identifierats: 1) undervisning som är fokuserad på innehåll; samt 2) undervisning som har en missionerande tendens. Avhandlingen ställer sig kritisk till dessa två typer av undervisning, som i hög utsträckning fokuserar på vidlyftande mål med undervisningen där teori och analys kring pedagogik och lärande ligger i lä för juridiska termer om rättigheter och för ideologisk övertygelse om undervisningens goda innehåll. Jag gör två vändningar i avhandlingen, mot lärande och mot narrativ, dessa vändningar finner sin kritiska motivering i Sharon Todd’s problematisering av det universella subjekt som ligger till grund för projektet att skapa universella värden som gäller för ‘alla’ ‘överallt’, samt i problematiseringen av de imperalistiska och koloniala strukturer som underbygger relationer mellan ‘expert’ och ‘student’ i utbildning om mänskliga rättigheter, som identifierats av Halme och Dembour. I bristen på utbildningsteori inom fältet för studier om mänskliga rättigheter som kan bemöta den ontologiska synen på olikhet i lärande, där subjektet är i konstant relation och påverkad, utom sin kontroll, av andra – så vänder sig studien till politiska och feministiska filosofer som Hannah Arendt och Adriana Cavarero. Det är två dimensioner av narrativ som begreppsligörs i avhandlingen: ontologiska och historiska narrativ. Ontologiska narrativ fångar den ontologiska synen på narrativ som både Arendt och Cavarero delar, där narrativ och narrativitet är det talade ordet och den politiska handlingen med vilken vi förstås av andra. Genom ontologiska narrativ ställs frågan ‘vem är du?’ snarare än ‘vad är du?’. Det unika i livsberättelsen är vad som skiljer ‘dig’ från ‘mig’ snarare än sociala kategorier som skiljer ‘oss’ från ‘dom’. Historiska narrativ har använts av Levisohn i syfte att påvisa hur all undervisning om historien är val mellan att lyfta olika, och ibland motsägelsefulla narrativ. Levisohn menar att lärare och historiker är ‘story-tellers’ men de skapar inte dessa berättelser i sin fantasi, som White argumenterar för, utan de väljer mellan olika berättelser som redogör för olika perspektiv av en historisk händelse eller persons liv, där narrativ byggs av tidigare narrativ. Historien om de mänskliga rättigheterna kan på liknande sätt lyftas fram genom olika berättelser, som återger skilda perspektiv på mänskliga rättigheter. I avhandlingen använder jag Levisohn’s argumentation för att beskriva de empiriska resultat jag fångat i den första artikeln i avhandlingen, där jag lyfter de icke-västerländska delegaterna som var med och skrev den Allmänna Förklaringen om Mänskliga Rättigheter åren 1946-48 för att belysa hur denna process inte enkom kan förklaras i termer av konsensus, eftersom en sådan förklaring slätar över de konflikter och ideologiska meningsskiljaktigheter som den allmänna förklaringen inte ‘löser’ utan snarare bygger sin universalitet på.”

Human Rights Learning. The Significance of Narratives, Relationality and Uniqueness

Whereas educational policy is mainly concerned with the content of Human Rights Education (HRE), philosophers of education have widely explored the subject and her social condition in terms of social justice education. This thesis draws on philosophers of education in exploring the subject rather than the content of HRE, focusing the study on ontological rather than epistemological aspects of learning. In this thesis learning is explored through narratives, as a relational process of becoming. The turn to narrative is taken against the dominant historical narrative of human rights as a Western project. This turn concerns how claims toward universalism of human rights exclude difference and equally concerns how notions of particularity overshadows the uniqueness in life stories. The concept of uniqueness serves to elucidate the complexity of the subject, not easily reduced into social categorizations, a concept drawn from Adriana Cavarero and Hannah Arendt.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev